Nauka, edukacja i wiara w wiedzę to nośniki dobrego rozwoju w szybko zmieniającym się i stawiającym ogromne wyzwania świecie – uważa wybitny naukowiec, były minister nauki i informatyzacji oraz były szef Komitetu Badań Naukowych prof. Michał Kleiber.
„Przed nami wielkie wyzwania – edukacja, nauka i wiara w wiedzę, jako nośnik dobrego rozwoju są według mnie absolutnym kluczem. Pandemia to niejedyne wyzwanie, które przed nami stoi – to jest naprawdę niezwykle ważne, żebyśmy mówili o tym, czym jest wiedza, jak może pomóc w stawianiu czoła problemom i żebyśmy znaleźli posłuch u ludzi, a to się potem przełoży na posłuch u polityków, bo oni muszą w demokratycznym systemie ludzi słuchać” – powiedział prof. Kleiber podczas czwartkowej konferencji prasowej w Dąbrowie Górniczej, poprzedzającej uroczystość wręczenia mu tytułu doktora honoris causa Akademii WSB.
„Wierzę, że wielu ludzi tak myśli, że świadomość znaczenia wiedzy i mądrości ludzkiej zyskuje na znaczeniu – bez tego nie damy sobie rady. Wierzę głęboko, że ta potrzeba narasta” – podkreślił.
Wśród zjawisk definiujących współczesność wymienił m.in. ograniczoną dostępność bogactw naturalnych i klimatyczne uwarunkowania ich eksploatacji, co przesądza – jak mówił – o konieczności gruntownej i natychmiastowej zmiany wielu strategii rozwojowych. Kolejne kluczowe dla świata zjawisko to sytuacja demograficzna i szybki przyrost liczby ludzi – do 10 mld w połowie obecnego wieku. Największy zaś przyrost jest obserwowany w państwach, które – jak wskazuje prof. Kleiber – pokazały swoją niezdolność do zadbania o choćby względny dobrostan swoich obywateli. Dlatego – przewiduje prof. Kleiber – dzisiejsze kłopoty migracyjne to nic w porównaniu z tym, co czeka nas w przyszłości. Z tym wiążą się zaś nieuchronne konflikty związane z wielokulturowością, nasilone przez przemiany kulturowe wewnątrz poszczególnych społeczeństw.
„Dalszy trwały i inkluzywny rozwój wymaga szerokich wielodziedzinowych badań i aktywnego upowszechniania ich rezultatów, pochopnie podejmowane decyzje mogą tylko pogarszać sytuację. Niezbędna do tego jest oczywiście szeroko rozumiana edukacja, z kształceniem uczelnianym na czele, mająca dzisiaj misję ważniejsza niż kiedykolwiek w przeszłości” – podkreślił prof. Michał Kleiber.
Jego zdaniem należy wspierać społeczeństwa, które nie są w stanie brać udziału w korzystaniu z osiągnięć współczesnej wiedzy. „To powinno rzutować na naszą politykę i to, w jaki sposób powinniśmy im pomagać – szczególnie edukacyjnie. To są rzeczy, które będą absolutnie decydować o naszej przyszłości” – podsumował naukowiec. (PAP)
autorka: Anna Gumułka
lun/ ekr/
Redakcja strony