Różnorodność pokoleniowa na rynku pracy jest nieunikniona. Obecnie w środowisku zawodowym spotykają przedstawiciele kilku generacji, różniący się od siebie nie tylko wiekiem, ale też wartościami, pomysłami na życie i podejściem do kariery. Najmłodszym pokoleniem, dopiero stawiającym swoje pierwsze kroki na rynku zatrudnienia, jest generacja Z. Jest to zupełnie odmienna grupa od poprzednich, dlatego z pewnością warto zwrócić na nią uwagę. Co tak naprawdę charakteryzuje przedstawicieli pokolenia Z i jakie są ich perspektywy na przyszłość?
Pokolenie Z – co to?
Pokoleniem Z nazywamy zazwyczaj osoby urodzone w latach 1995-2010. To najmłodsza generacja ze wszystkich poprzednich, która dopiero wkracza na rynek pracy. Osoby zaliczane do tej grupy jako pierwsze wychowywane były w dobie internetu i social media. Technologia cyfrowa to dla nich codzienność – nie wyobrażają sobie życia bez smartfonów, laptopów i dostępu do sieci, a także swobodnie poruszają się po świecie online.
Według danych statystycznych GUS, grupa ta liczy w Polsce około 2,5 miliona osób. W kolejnych latach udział pracowników wywodzących się z pokolenia Z będzie się stopniowo zwiększał, co oznacza diametralne zmiany dla biznesu.
Pokolenie Z na rynku pracy
Obecnie na rynku pracy znajdują są przynajmniej cztery aktywne zawodowo pokolenia: Baby Boomers, X, Y i Z. Przedstawiciele każdego z nich urodzili się i dorastali w zupełnie innych czasach, w związku z czym mają inny obraz świata, inne cechy i inne podejście do pracy.
Pokolenie Z ma całkowicie inne założenia na temat warunków pracy niż starsze generacje. Ta grupa zawodowa kładzie duży nacisk na swoją indywidualność. Dla nich ważne są przede wszystkim dobre samopoczucie, satysfakcja z wykonywanej pracy, zdrowie psychiczne oraz równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Innymi słowy, chcą dbać o work-life balance i dobre samopoczucie, odrzucając wiarę w to, że to praca jest najwyższą wartością.
Przedstawiciele pokolenia Z są otwarci na nowe możliwości i kontakty międzyludzkie. Między innymi z tego względu o wiele szybciej niż ich starsi koledzy adaptują się do zmian, dopasowują się do różnorodnych modeli pracy i świetnie radzą sobie w międzynarodowym środowisku. Dzięki dobrej znajomości obsługi internetu, swobodnej komunikacji online oraz znajomości języków obcych chętnie zwiedzają świat i nie boją się pracować w zagranicznych firmach. Dzięki młodemu wiekowi, brakowi zobowiązań rodzinnych i elastyczności, przedstawiciele pokolenia Z są bardziej otwarci na zmianę pracy niż starsi od nich.
Jak pokolenie Z zmienia rynek pracy?
Chcemy czy nie, świat idzie do przodu, a zmiany pokoleniowe wymagają elastyczności i adaptacji zarówno ze strony pracodawców, jak i pracowników, aby efektywnie wykorzystać ich cechy w miejscu pracy. Obecnie w życie zawodowe wkracza coraz więcej młodych ludzi z generacji Z, którzy wnoszą ze sobą nowe oczekiwania, wartości i preferencje. Nie ulega wątpliwości, że są oni jedną z najważniejszych grup zawodowych, która kształtuje teraźniejszość i przyszłość rynku zatrudnienia.
Osoby zarządzające firmami powinny zdawać sobie sprawę z tego, że aby przyciągnąć do siebie młodszych ludzi muszą uwzględnić ich potrzeby i dostosować swoje strategie rekrutacyjne do preferencji tego pokolenia. Tym bardziej że większość kandydatów na pracowników sprawdza informacje na temat potencjalnych szefów zaglądając do internetu, na przykład na portalu Gowork.pl.
Artykuł sponsorowany
Redakcja strony