Światopoglądowo – społeczne koncepcje wychowania i edukacji akademickiego Lublina

Katedra Biografistyki Pedagogicznej
Instytutu Pedagogiki
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
oraz Towarzystwo Kulturalne CZYTELNIA DRAMATU

zapraszają do udziału w
II Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej pt.

Światopoglądowo-społeczne koncepcje wychowania i edukacji akademickiego Lublina,

która odbędzie się w dniach 7-8 listopada 2014 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie.

Konferencja jest adresowana do byłych i obecnych studentów, nauczycieli, wykładowców, pracowników naukowych, reprezentujących różne dziedziny nauki, wszystkich, którym bliskie są losy szkół wyższych działających w Lublinie i drogi życiowe i naukowe osób z nimi związanych.

Celem konferencji jest ukazanie bogatych tradycji akademickich Lublina. Już w 1714 roku erygowano w Lublinie seminarium duchowne, w 1918 roku powołano Katolicki Uniwersytet Lubelski, w 1926 roku powstała druga wyższa uczelnia o charakterze teologicznym – jezuickie „Bobolanum”. Żydowską wyższą szkołą wyznaniową była natomiast założona w 1930 roku Lubelska Szkoła Mędrców (Jesziwa), największa uczelnia talmudyczna na świecie,. W 1944 roku nowe władze utworzyły Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. W późniejszych latach powstały Politechnika Lubelska, Akademia Medyczna i Akademia Rolnicza. Po przeobrażeniach ustrojowych 1989 r. w mieście powoływano kolejne uczelnie.

Tematyka:

  1. Biografie lubelskich naukowców;
  2. Lubelscy absolwenci na polskich i zagranicznych uniwersytetach;
  3. Wielokulturowość lubelskiej nauki;
  4. Koncepcje wychowania wywodzące się z lubelskich szkół wyższych (WSD, KUL-u, Jesziwy, UMSC-u, akademii medycznej, rolniczej, politechniki i szkół powstałych po przeobrażeniach ustrojowych);
  5. Życie studenckie w lubelskich szkołach wyższych;
  6. Polityka a działalność lubelskich szkół wyższych;
  7. Nurty teoretyczne i działalność praktyczna lubelskich naukowców;
  8. Konstelacje wyznaniowe nauki w okresie międzywojennym;
  9. Konstelacje wyznaniowo-ideologiczne w okresie powojennym;
  10. Wpływ przełomów historycznych na działalność lubelskich szkól wyższych;
  11. Migracje lubelskich naukowców;
  12. Mapa rozmieszczenia uczelni wyższych w Lublinie;
  13. Międzypokoleniowy przekaz wartości osób związanych z akademickim Lublinem;
  14. Akademicki Lublin jako utopia i heterotopia w biografiach ludzi nauki i studentów.

Zobacz
Zaproszenie

Pin It

Komentowanie zakończone.