„Wiedza jest potęgą, ale potrafi być również przeszkodą. Być może czasem nie warto dowiedzieć się, co naprawdę myśli o Tobie druga osoba? Może nie warto wpychać się przed innych i ułatwiać sobie życia? A może warto? Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Wybór w tej kwestii należy wyłącznie do Ciebie” – tymi słowami zwraca się we wstępie autor poradnika Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji do czytelnika. Po tym też wiadomo, że lektura ta może zmienić jego postrzeganie pewnych spraw.
Z pewnością dotyczy to reguł społecznych warunkujących automatyczne postępowanie, które są wykorzystywane np. przez sprzedawców do zachwalania swojego towaru. Warto je poznać i dowiedzieć się jak się przed nimi bronić, co również zostało omówione w książce, ale po kolei.
Na poradnik składa się pięć rozdziałów. Pierwszy jest skoncentrowany na człowieku jako jednostce, na jego psychice i tym, co na nią oddziałuje. W rozdziale drugim przedstawiono człowieka wśród innych ludzi, jak działa on w grupie, jak się w jej ramach komunikuje w sposób werbalny i pozawerbalny. W kolejnym rozdziale omówiono zagadnienie wpływu społecznego poprzez charakterystykę reguł społecznych, a więc wyuczonych w interakcji z otoczeniem schematów zachowań, które pozwalają na natychmiastowe podjęcia działania bez zastanowienia się. Możesz dowiedzieć się jakie one są i w jaki sposób są wykorzystywane. W rozdziale czwartym poruszony został temat perswazji, przekonywania innych do swoich racji za pomocą różnego rodzaju sztuczek i forteli. Ostatni rozdział dotyczy tego, czym jest psychomanipulacja, opisane zostały czynniki podatności i najbardziej znane techniki psychomanipulacji.
Warte podkreślenia jest to, że autor nie tylko omawia różne tricki wpływania na emocje i zachowanie innych, lecz także przedstawia sposoby na radzenie sobie z tym, a więc obronę przed wpływem, którym jesteśmy we współczesnym świecie bombardowani.
Nie znajdziesz w tym poradniku pogłębionej wiedzy psychologicznej na temat wywierania wpływu i psychomanipulacji, próżno także szukać odwołań do literatury. Książka jest właśnie poradnikiem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Napisano ją w sposób prosty, obrazowy. Nie jest to pozycja dla specjalistów, lecz dla osób które z omawianą tematyką niekoniecznie miały do czynienia i chciałyby się dowiedzieć więcej, ale bez brnięcia w często trudny, naukowy język.
Jeśli więc chcesz wiedzieć jak przekonać klienta do szybkiego podpisania umowy lub chociażby męża do wyrzucenia śmieci w taki sposób, aby sam chciał to zrobić, albo jak obronić się przed regułą wzajemności (np. ktoś coś Ci podaruje oczekując rewanżu), jak jest wykorzystywany przekaz podprogowy itp., to możesz być zadowolony (zadowolona) z lektury. Tego rodzaju rady tutaj otrzymasz. Natomiast kiedy szukasz wiedzy akademickiej, z przypisami, przeglądem literatury, opartą na badaniach, traktującą problem w sposób pogłębiony, to są inne pozycje warte polecenia spełniające te wymagania.
Zaletą książki jest to, że szybko się ją czyta (objętość poradnika to niecałe 200 stron tekstu), a skomplikowane modele teoretyczne (np. model osobowości Zygmunta Freuda, mechanizmy obronne psychiki ludzkiej itp.) są opracowane w sposób umożliwiający każdemu ich zrozumienie.
Do sposobu wydania książki można mieć pewne uwagi. Być może wynika to z faktu, że wydawnictwo „Złote Myśli” specjalizuje się w przygotowywaniu ebooków (i audiobooków), ponieważ wersja papierowa książki najbardziej przypomina mi dokument elektroniczny.
W każdym razie książka Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji powstała z myślą o ludziach zainteresowanych tematem wywierania wpływu na innych, perswazji i psychomanipulacji oraz skutecznymi sposobami bronienia się przed tym.
Cena: 29,95 zł (PDF)
Redakcja strony