Digital Economy Lab opublikował raport pt. „Kompetencje cyfrowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw”. Digital Economy Lab, czyli Laboratorium Gospodarki Cyfrowej jest inicjatywą kilku jednostek Uniwersytetu Warszawskiego: Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego, Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki, Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz firmy Google, która wspiera projekt strategicznie i finansowo.
Według danych DESI i Eurostatu polskie MSP mają problem z przyjmowaniem rozwiązań cyfrowych, które upraszczają i przyspieszają procesy decyzyjne i zarządcze (systemy EDI i ERP), pozwalają na efektywniejszą analitykę biznesową (chmura obliczeniowa), upraszczają transakcje (e-handel czy e-faktury), pozwalają budować relacje z otoczeniem firmy (systemy CRM, media społecznościowe) lub ułatwiają dotarcie do nowych klientów i wkroczenie na nowe rynki (e-handel, ERP).
Tymczasem zgodnie z zapowiedzią Komisji Europejskiej w najbliższych latach europejskie przedsiębiorstwa zaczną funkcjonować w ramach Jednolitego Rynku Cyfrowego, będącego kolejnym krokiem w znoszeniu barier w przepływie osób, towarów, usług i kapitału. Kompetencje cyfrowe będą więc przesądzać o sukcesie firm i całych gospodarek.
Źródłem problemów z wdrażaniem rozwiązań w tych obszarach jest niedostrzeganie przez polskich przedsiębiorców ich użyteczności oraz deficyt kompetencji cyfrowych, szczególnie średniozaawansowanych, w kapitale ludzkim.
Zobacz
Raport online
Redakcja strony