Pięć polskich uczelni wśród 500 najbardziej widocznych w sieci

Pięć polskich uczelni znalazło się wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych na świecie – wynika z najnowszej edycji rankingu „Web of Universities”. Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia – Uniwersytet Jagielloński – uplasowała się na 281. miejscu.

W rankingu uwzględniono blisko 12 tys. szkół wyższych z całego świata, w tym ponad 420 uczelni polskich.

Z krajowych szkół wyższych najwyższą 281. pozycję zajął Uniwersytet Jagielloński. Tuż za nim na 282. miejscu znalazł się Uniwersytet Warszawski. Wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych znalazły się jeszcze Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie (384. miejsce), Politechnika Warszawska (424. miejsce) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (487. miejsce).

W pierwszym tysiącu uczelni znalazły się ponadto: Politechnika Wrocławska (572. miejsce), Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (580. miejsce), Uniwersytet Wrocławski (589. miejsce), Uniwersytet Śląski w Katowicach (705. miejsce), Uniwersytet Łódzki (775. miejsce), Politechnika Śląska w Gliwicach (809. miejsce), Politechnika Poznańska (847. miejsce) oraz Politechnika Łódzka (961. miejsce).

Pierwszą setkę zestawienia zdominowały uczelnie amerykańskie. Znalazły się na jedenastu najwyższych miejscach rankingu. Trzy najlepsze okazały się kolejno: Harvard University, Stanford University, Massachusetts Institute of Technology. Dopiero 12. i 13. miejsce zajęły brytyjskie: University of Oxford i University of Cambridge.

Ranking Web of Universities (Webometryczny Ranking Uniwersytetów Świata) jest przygotowywany dwa razy w roku: w styczniu i lipcu przez Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC) – Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. Pierwsza edycja rankingu została opublikowana w 2004 r. Celem badania jest poprawa obecności instytucji akademickich w Internecie oraz promowanie otwartego dostępu do publikacji wyników naukowych. Przy ocenie pod uwagę brana jest zarówno ilość treści internetowych (liczba stron internetowych oraz plików umieszczanych w sieci), jak i widoczność i wpływ tych publikacji mierzone liczbą linków zewnętrznych.

Szczegółowe dane znajdują się na stronie: www.webometrics.info

PAP – Nauka w Polsce

Pin It

Komentowanie zakończone.

Pięć polskich uczelni wśród 500 najbardziej widocznych w sieci

Pięć polskich uczelni znalazło się wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych na świecie – wynika z najnowszej edycji rankingu „Webometrics Ranking of World Universities”. Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia – Uniwersytet Jagielloński – uplasowała się na 285. miejscu.

Ranking „Webometrics Ranking of World Universities” obejmuje ponad 20 tys. szkół wyższych z całego świata, w tym ponad 420 uczelni polskich.

Z krajowych szkół wyższych najwyższą 285. pozycję zajął Uniwersytet Jagielloński. Kolejną polską uczelnią sklasyfikowaną w zestawieniu jest Uniwersytet Warszawski na 309. miejscu. Wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych znalazły się jeszcze Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie (388. miejsce), Politechnika Warszawska (461. miejsce) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (499.).

W pierwszym tysiącu uczelni znalazły się ponadto: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (581. miejsce), Uniwersytet Śląski w Katowicach (685. miejsce) oraz Politechnika Śląska w Gliwicach (848. miejsce).

Zestawienie zdominowały uczelnie amerykańskie. Szkoły wyższe z tego kraju zajęły w nim 13 kolejnych miejsc na początku stawki. Najlepszy był Harvard, za nim MIT, a na trzecim miejscu – Stanford. Pierwsze z europejskich uczelni: Oxford i Cambridge zajęły 14. i 15. miejsce.

Światowy Ranking Uczelni Webometrics jest przygotowywany dwa razy w roku przez Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC) – Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. W zestawieniu nacisk kładziony jest przede wszystkim na komunikację uczelni za pośrednictwem internetu. W rankingu nie są więc analizowane osiągnięcia naukowe, ale bazuje się raczej na materiałach udostępnianych w internecie przez poszczególne uczelnie.

Pod uwagę są brane m.in. wpływ uczelni (impact), a więc to, jak chętnie inne strony przekierowują do treści na stronie uczelni, obecność (presence), a więc liczba podstron w domenie przynależnej danej uczelni, otwartość (openness) – liczbę dokumentów (np. doc, pdf) udostępnianych na stronach, a także doskonałość (excellence), czyli np. udział uczelni w najczęściej cytowanych publikacjach naukowych. Twórcy rankingu zastrzegają, że w różnych edycjach sposób oceniania uczelni może się zmieniać.

Szczegółowe dane znajdują się na stronie: www.webometrics.info

PAP – Nauka w Polsce

Pin It

Komentowanie zakończone.