Wyznaczniki kompetencji to przykłady zachowań wymaganych u osoby, która posiada określoną kompetencję. Dzięki znajomości tych zachowań można stwierdzić czy pracownik posiada kompetencję i na jakim poziomie (zwykle występuje 3-5 poziomów) ją wykorzystuje.
Wyznaczniki kompetencyjne precyzują stopień (poziom) opanowania poszczególnych kompetencji. Poziomy te określa się poprzez porównanie obserwowalnych zachowań i mierzalnych wyników pracy z pewnymi punktami odniesienia (standardami). W praktyce stopień przyswojenia kompetencji opisuje się na 5 stopniowej skali (Walkowiak 2007: 25-26).
„Wyznaczniki kompetencji to przykłady zachowań lub działań obserwowanych u jednostek, które posiadają daną kompetencję. W większości wypadków mamy do czynienia z przykładami kompetencji ‘pozytywnych’. Można również spotkać się z używaniem przykładów zachowań typowych dla niskiego poziomu kompetencji lub wręcz niekompetencji, często określanych mianem kompetencji ‘negatywnych’; posługiwanie się nimi jest jednak coraz rzadsze” (Whiddett 2003: 16).
Przykłady wyznaczników kompetencji pozytywnych:
- Zachęcanie do opracowywania nowych pomysłów i metod, zwłaszcza dotyczących gwarancji jakości.
- Świadomość czynników, które umożliwiają płynne wprowadzanie zmian.
- Omawianie pomysłów ze współpracownikami i klientami oraz formułowanie poglądów na temat sposobu doskonalenia usług i procesów.
Przykłady wyznaczników kompetencji negatywnych:
- Niepodejmowanie prób wykonania czegoś, co nie zostało wykonane w przeszłości.
- Zadowolenie z siebie, przekonanie o braku potrzeby doskonalenia.
- Stosowanie się do wcześniejszych praktyk bez zastanowienia nad koniecznością zmian.
BIBLIOGRAFIA
- Armstrong, M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
- Król, H. 2006. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. H. Król, A. Ludwiczyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Walkowiak, R. 2004. Modele kompetencji menedżerskich organizacji samorządowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Walkowiak, R. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Toruń: TNOiK.
- Whiddett S., Hollyforde S. 2003. Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Redakcja strony