Wyznaczniki kompetencji

Wyznaczniki kompetencji to przykłady zachowań wymaganych u osoby, która posiada określoną kompetencję. Dzięki znajomości tych zachowań można stwierdzić czy pracownik posiada kompetencję i na jakim poziomie (zwykle występuje 3-5 poziomów) ją wykorzystuje.

Wyznaczniki kompetencyjne precyzują stopień (poziom) opanowania poszczególnych kompetencji. Poziomy te określa się poprzez porównanie obserwowalnych zachowań i mierzalnych wyników pracy z pewnymi punktami odniesienia (standardami). W praktyce stopień przyswojenia kompetencji opisuje się na 5 stopniowej skali (Walkowiak 2007: 25-26).

„Wyznaczniki kompetencji to przykłady zachowań lub działań obserwowanych u jednostek, które posiadają daną kompetencję. W większości wypadków mamy do czynienia z przykładami kompetencji ‘pozytywnych’. Można również spotkać się z używaniem przykładów zachowań typowych dla niskiego poziomu kompetencji lub wręcz niekompetencji, często określanych mianem kompetencji ‘negatywnych’; posługiwanie się nimi jest jednak coraz rzadsze” (Whiddett 2003: 16).

Przykłady wyznaczników kompetencji pozytywnych:

  • Zachęcanie do opracowywania nowych pomysłów i metod, zwłaszcza dotyczących gwarancji jakości.
  • Świadomość czynników, które umożliwiają płynne wprowadzanie zmian.
  • Omawianie pomysłów ze współpracownikami i klientami oraz formułowanie poglądów na temat sposobu doskonalenia usług i procesów.

Przykłady wyznaczników kompetencji negatywnych:

  • Niepodejmowanie prób wykonania czegoś, co nie zostało wykonane w przeszłości.
  • Zadowolenie z siebie, przekonanie o braku potrzeby doskonalenia.
  • Stosowanie się do wcześniejszych praktyk bez zastanowienia nad koniecznością zmian.

BIBLIOGRAFIA

  1. Armstrong, M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  2. Król, H. 2006. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. H. Król, A. Ludwiczyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Walkowiak, R. 2004. Modele kompetencji menedżerskich organizacji samorządowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  4. Walkowiak, R. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Toruń: TNOiK.
  5. Whiddett S., Hollyforde S. 2003. Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Pin It

Komentowanie zakończone.