Testy kompetencyjne stanowią popularną metodę diagnozy kompetencji u określonej osoby. Służyć mogą m.in. do analizy potrzeb szkoleniowych pracowników firmy/instytucji.
W praktyce wykorzystywane są dwa rodzaje testów (por. Filipowicz 2004: 75-77):
- Testy introspekcyjne – składają się z pytań odwołujących się do oceny funkcjonowania określonej osoby. Są to sformułowania dotyczące zachowań pracownika w pewnych sytuacjach, np.
Gdy pracownik prosi mnie o pomoc w wykonywaniu swojej pracy, udzielam jej
nie — trudno powiedzieć — takTesty te mogą służyć jedynie jako wstępna autodiagnoza, a nie narzędzie rzetelnego audytu.
- Testy wykonania – są bardziej wiarygodne od testów introspekcyjnych i dostarczają bogatszego materiału do analizy. Testy te pozwalają określić jak będzie zachowywać się pracownik w określonych sytuacjach. Mają one formę krótkich opisów z kilkoma możliwościami do wyboru, najgorszego i najlepszego zachowania zdaniem badanej osoby, np.
W zespole dochodzi do konfliktu na tle zawodowym, podczas dyskusji nad tym trudnym problemem.
„Źle” „Dobrze”
□ □ Starasz się otwarcie mówić o wszelkich wątpliwościach i potrzebach.
□ □ Przede wszystkim starasz się uniknąć zatargów i zachować dobrą atmosferę między stronami.
□ □ Przemilczasz najbardziej kłopotliwe i kontrowersyjne kwestie – ich poruszenie przyniosłoby pewnie więcej strat niż korzyści.Analizy wykazują, że optymalna liczba pytań na każdą kompetencję wynosi 7-8.
Procedura tworzenia testu kompetencyjnego składa się z kilku etapów (Sidor-Rządkowska 2011: 148):
- Identyfikacja kompetencji, które chcesz zdiagnozować.
- Opracowanie definicji kompetencji i opisów zachowań.
- Przygotowanie kwestionariusza (opis sytuacji i trzy sposoby postępowania z których jeden jest niewłaściwy, drugi właściwy, a trzeci „pośredni”).
- Przygotowanie instrukcji wypełnienia testu.
Wobec testów kompetencyjnych wysuwane są różnego rodzaju zastrzeżenia związane z tym, że pracownik niekoniecznie będzie się zachowywał w rzeczywistej sytuacji zawodowej w sposób, który wybrał w teście. Niemniej nie przekreśla to ich użyteczności, gdyż trudno zaprzeczyć, że posiadanie określonej wiedzy jest warunkiem koniecznym pożądanych zachowań (por. tamże: 149).
PRZYKŁADY
Uwaga! Jeśli chcesz zlecić przygotowanie testu kompetencyjnego zobacz tutaj.
BIBLIOGRAFIA
- Filipowicz, G. 2004. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.
- Król, H. 2006. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. H. Król, A. Ludwiczyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sidor-Rządkowska, M. 2011. Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Redakcja strony
3 komentarze do wpisu “Testy kompetencyjne”