Strategia

Strategia – słowo „strategia” pochodzi od greckiego strate-gos oznaczającego kogoś przewodzącego armii i tworzącego koncepcję walki. Stanowi zbitkę pojęć: stratos i agein. Stratos to armia, rozłożona obozem, a agein oznaczało przywództwo (por. Obłój 2007: 18).

Hubert Witczak, przedstawia taką oto definicję strategii: „strategia jest to złożony proces reagowania na zmiany wewnętrzne i zewnętrzne w stosunku do podmiotu prowadzącego strategię, kształtowany w imię wartości, które podmiot strategii uważa za istotne. Strategia jest więc złożonym rodzajem działania zawierającego w sobie pierwiastek zarządczy i realizacyjny. Skomplikowanie tego procesu wyraża się także w trudnej do jednoznacznego opisu i przewidzenia oraz możliwie najpełniejszej gamie reakcji (np. reakcje uprzedzające-reakcje indukowane; dostosowywanie się do otoczenia-kształtowanie otoczenia; czekanie na zmiany-wywoływanie zmian). Wartości, misja, wizja i cele strategiczne stanowią wielkości orientujące, do których strateg dobiera kurs strategiczny (proces strategii, działania strategiczne), wyrażający zarówno kierunek, jak i reakcje na zmiany. Jedną z reakcji, kiedy wielkości orientujące nie mogą być z takich czy innych powodów osiągnięte, jest zmiana tych wielkości” (Witczak 2004).

BIBLIOGRAFIA

  1. Obłój, Krzysztof. 2007. Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  2. Witczak, Hubert. 2004. Przedmiot zarządzania strategicznego. W: E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Pin It

Komentowanie zakończone.