Powszechnie wiadomo, że lepiej posiadać więcej informacji, niż mniej. Dzięki temu można osiągnąć zakładane cele. Jednak nie każda informacja ma taką samą wartość, najbardziej cenione są te, które zdobyto w sposób naukowy. Oznacza to pozyskanie ich zgodnie z obowiązującymi regułami metodologicznymi tak, aby istniała możliwość odtworzenia całego procesu przez innego badacza i dojścia do tych samych rezultatów.
Od zawsze ludzie dążyli do tego, aby poznać swoje otoczenie. Chcieli zgromadzić o nim jak najwięcej informacji. Wynikało to nie tylko z konieczności zapewnienia sobie bezpieczeństwa, ale też z ciekawości. Wskutek tego odkrywano i kumulowano wiedzę, która mogła służyć kolejnym pokoleniom, powstawały wynalazki stymulujące postęp techniczny. Wszystko to doprowadziło nas do miejsca, w którym jesteśmy obecnie.
Nauki społeczne używają w celu pozyskania danych metod ilościowych i jakościowych. Jedne i drugie mają swoje zalety i wady. Nie w każdej sytuacji będzie właściwe zastosowanie badań ilościowych, ponieważ bardziej pogłębionych wyników dostarczą badania jakościowe, a także na odwrót, tzn. chcąc przebadać dużą populację nie będzie się opłacało używać do tego zadania metod jakościowych.
Pierwsza sprawa to jednak przygotowanie projektu badań. Składa się on z kilku etapów, takich jak: opracowanie problemu badawczego i wyznaczenie celów, zapoznanie się z literaturą na dany temat, określenie zakresu badania, postawienie hipotez badawczych, wybranie metod i technik badań, określenie formy i zakresu opracowania wyników, wyznaczenie harmonogramu pracy.
Tylko dobrze przygotowany projekt, da gwarancję uzyskania miarodajnych wyników, spełniających wymagania metodologiczne. W przeciwnym razie można uznać, że badanie nie jest naukowe. Właśnie w ten sposób odróżnia się dokonania Galileusza i Kartezjusza. Ten pierwszy posługiwał się metodą naukową, czerpał z dokonań swoich poprzedników i ograniczał się do prezentowania wyników swojej pracy. Kartezjusz z kolei podejmował tematy ważne, ale nie troszczył się o zachowanie odpowiedniej formy prowadzenia badań i prezentacji rezultatów. Dlatego też jego ustalenia nie są cenione tak, jak mogłyby być.
Warsztat na temat tego, jak posługiwać się metodami jakościowymi, a jak ilościowymi przygotował Instytut PWN. Odbędzie się on 3 kwietnia 2019 r. w Warszawie. Obejmuje takie tematy jak: samodzielne przygotowanie projektu badań, wybór metody badawczej w zależności od potrzeb projektu badania, interpretacja wyników badań ilościowych i jakościowych. Jest to wiedza użyteczna dla naukowców, doktorantów, ale też studentów, którzy poważnie myślą o podjęciu pracy badawczej.
Wydaje się, że sektor badań będzie wzrastał w nadchodzących latach. Wynika to z rosnącej złożoności rzeczywistości społecznej i chęci gruntownego jej poznawania.
Program
9:30-10:00 Rejestracja uczestników i poranna kawa
10:00-11:45 Panel I: Projektowanie badań – strategie zarządzania procesem
- Definiowanie ramy analitycznej (cele, problematyka, techniki badawcze, sposoby analizy, raportowanie i dystrybuowanie wyników)
- Określanie modelu realizacji badań – dobór metod i technik do danego projektu badawczego
- Metodologia (różne schematy badawcze) i elementy statystyki (statystyka opisowe, wnioskowanie statystyczne, psychometria)
- Zarządzanie przebiegiem prac terenowych
- Sposób organizacji pracy w zespole badawczym
- Potencjalne ryzyka w projekcie badawczym
- Metodologie mieszane, czyli po co i jak łączyć różne podejścia badawcze
11:45-12:00 Przerwa na kawę
12:00-13:45 Panel II: Badania jakościowe w praktyce
- Techniki realizacji badań jakościowych (wywiady pogłębione [IDI], wywiady fokusowe [FGI], etnografia, netnografia, panele on-line)
- Organizacja procesu badawczego
- Przygotowanie narzędzia badawczego, przykłady scenariuszy
- Rodzaje doboru próby
- Praktyczne przykłady realizacji badań jakościowych
- Techniki projekcyjne i grywalizacja w badaniach jakościowych
13:45-14:15 Przerwa obiadowa
14:15-15:45 Panel III: Badania ilościowe w praktyce
- Techniki realizacji badań ilościowych (rodzaje kwestionariuszy; sposoby realizacji: PAPI, CATI, CAWI)
- Organizacja procesu badawczego
- Przygotowanie narzędzia badawczego, przykłady kwestionariuszy
- Rodzaje doboru próby
- Komunikacja z badanymi i realizatorami badań terenowych
- Wykorzystanie nowych technologii i podejść w procesie badawczym: eye-tracking, analiza mimiki twarzy, grywalizacja w badaniach ilościowych
- Praktyczne przykłady realizacji badań ilościowych
15:45-16:00 Przerwa na kawę
16:00-17:00 Panel IV: Badania – etap interpretacji i wnioskowania
- Od analizy do interpretacji – jak wyciągać wnioski z badań
- Weryfikacja hipotez w praktyce
- Tworzenie prezentacji, pisanie raportów, sporządzanie ekspertyz – sposoby prezentacji wniosków płynących z analizy
Zakończenie i odebranie certyfikatów uczestnictwa w szkoleniu
Zobacz
Strona szkolenia: i.pwn.pl/mmetodystatystyczne
Redakcja strony
Komentarz do wpisu “Jak stosować metody ilościowe i jakościowe w prowadzeniu badań?”