Opracowanie sposobów motywowania uczniów do czytania, wypracowanie nowatorskiej metody nauki języka niemieckiego czy nowego podejścia do nauczania geografii – to niektóre zadania Akademickich Centrów Kreatywności, działających na ośmiu uczelniach w kraju.
Pomysł prowadzenia na uczelniach Akademickich Centrów Kreatywności (ACK) w lipcu 2014 roku przedstawiło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Centra mają służyć rozwijaniu kompetencji i umiejętności przyszłych nauczycieli. Studenci będą uczyć się w nich m.in. jak rozwijać w uczniach takie umiejętności, jak praca w grupie czy rozwiązywanie problemów, a także jak radzić sobie z konfliktami w klasie, zarządzać grupą, tworzyć programy nauczania, projektować działania edukacyjne oraz kierować procesem kształcenia.
W listopadzie ubiegłego roku wyłoniono dziewięć Akademickich Centrów Kreatywności, które powstały na ośmiu uczelniach w kraju. Ośrodki już pracują na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach, Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Śląskim, Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz dwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Każde z Centrów otrzymało do 250 tys. zł.
W ramach Akademickiego Centrum Kreatywności działającego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu 17 studentów pracuje w trzech zespołach, które rozpoczęły współpracę z konkretnymi szkołami. Studenci na swoim koncie mają już lekcję dotyczącą tzw. myślenia pytajnego i przygotowywanie z nauczycielem i uczniami scenariusza etiudy szkolnej. Działania teatralne – realizowane w ACK – obejmują m.in.: wspólne oglądanie spektaklu „Cyber Cyrano” przez uczniów, studentów i nauczycieli; warsztaty teatralne w szkołach z udziałem studentów, animatorów teatralnych i uczniów.
Z kolei na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego testowane są metody motywowania do czytania uczniów na rożnych poziomach edukacji. Studenci UJ i nauczyciele, ze współpracujących z nimi szkół, dopracowują pomysły na działania motywujące do czytania książek. Te wybrano wcześniej we współpracy z ekspertami od literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Nowatorski sposób nauczania języka niemieckiego powstanie w Instytucie Filologii Germańskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Tamtejsze ACK ma upowszechnić stosowanie w nauce języka metody narracyjnej – tzw. storytelling. Badania empiryczne przeprowadzone na Uniwersytecie Śląskim pokazały, że metoda ta jest bardziej efektywna w porównaniu do tradycyjnego nauczania języka niemieckiego w przedszkolach i w pierwszym etapie edukacyjnym. Program ACK obejmuje przygotowanie merytoryczne studentów do prowadzenia zajęć metodą narracyjną, monitoring i ewaluację prowadzonych przez studentów zajęć, przedstawienie założeń metody narracyjnej nauczycielom języków obcych oraz upowszechnianie tej metody w innych ośrodkach akademickich.
Akademickie Centrum Kreatywności działające na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu współpracuje z tamtejszym Liceum Ogólnokształcącym nr IX. Każdy ze studentów stworzył grupę 5-6 uczniów, których wyposażono w specjalne opaski monitorujące aktywność. W zależności od koloru – oznaczają przynależność albo do grup o celu „narzuconym” (kolor niebieski), albo do grupy, w której każdy uczeń może ustalać swoje cele indywidualnie (kolor zielony). Studenci sprawdzą czy tę metodę można wykorzystywać, jako nową metodę dydaktyczną, która będzie wspomagała proces przygotowania do aktywnego stylu życia i troski o zdrowie przez całe życie.
Na Uniwersytecie Gdańskim zaplanowano serię warsztatów dla studentów, nauczycieli, pracowników uniwersytetu. W ramach ACK przeprowadzono warsztaty „Happening w edukacji geograficznej”. Kontynuacją warsztatów będą zajęcia „Drama, jako sposób przedstawiania świata – podstawy dramy”, które poprowadzi aktorka Teatru Wybrzeże i pedagog mgr Marzena Nieczuja-Urbańska. W kwietniu na studentów ACK czekają zajęcia „Sztuka jako źródło wiedzy geograficznej”.
Celem ACK działającego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy jest opracowanie innowacyjnego modelu pracy nauczyciela z dzieckiem na I etapie edukacji. „To właśnie pierwsze lata pobytu dziecka w szkole utrwalają nawyki myślenia i rozumienia, przesądzają o dalszej karierze ucznia. Nauczyciele I poziomu edukacji muszą być wsparciem dla dziecka w rozwijaniu jego myślenia i uczenia się, w nauce kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów. Zakładanym efektem projektu jest zainicjowanie zarówno zmiany sposobu ich kształcenia jak i ich filozofii myślenia” – informuje kierownik projektu prof. Ewa Filipiak. Projekt będzie fundamentem wzorcowego centrum kształcenia nauczycieli – Laboratorium Zmiany Edukacyjnej, które powstanie przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Budżet programu Akademickie Centra Kreatywności wynosi 2,5 mln zł. Jest on finansowany ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i realizowany przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.