Założenie własnej firmy jest tak ważnym wydarzeniem w życiu kobiety, że powoduje zmiany jej przekonań, postaw, a nawet temperamentu – pokazało badanie przeprowadzone w SWPS. Na początku sukces okupują one m.in. spadkiem wrażliwości, wytrzymałości i optymizmu.
Według statystyk w Polsce notuje się najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości kobiet. Do tej pory przeprowadzono jednak bardzo mało badań na ten temat. Dotychczasowe dotyczyły mężczyzn albo porównywały różne grupy: bezrobotnych, samozatrudnionych i pracowników firm.
Dr Magda Drzewiecka-Sarosiek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w ramach swojej pracy doktorskiej postanowiła sprawdzić, jakie zmiany zachodzą w kobiecej osobowości wraz z uruchomieniem własnej firmy, przepytując 450 kobiet. Jej badania wykazały, że kobiety, które odnoszą sukces w biznesie różnią się temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od tych, które ponoszą porażkę w tej dziedzinie lub nie zamierzają zajmować się biznesem.
Kobiety, których plan na biznes się powiódł mają dużą odporność emocjonalną i małe skłonności do rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń. Cechuje je też najwyższy poziom aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu, przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. „Osoby, które łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki biznesowe” – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.
Co więcej, samo „rozkręcenie” własnej firmy przez kobietę powoduje zmiany jej przekonań i postaw. „Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy temperamentu” – tłumaczy dr Drzewiecka-Sarosiek.
Analiza wyników pokazała, że wbrew potocznej opinii, temperament nie jest jednak genetycznie ukształtowany i niezmienny. Cechy temperamentu ulegają zmianie w wyniku zdarzeń uważanych za pozytywne, czyli sukcesu. „Okazało się, że cena, jaką trzeba zapłacić za sukces w prowadzeniu firmy, jest z początku negatywna. W pierwszym etapie kariery zauważalne są zmiany cech temperamentu – spadek wrażliwości i wytrzymałości, przekonań – zmniejszenie poczucia własnej skuteczności przedsiębiorczej i poziomu optymizmu, a także wzrost stresu” – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.
Jednak – jak podkreśla w rozmowie z PAP badaczka – nawet po takiej niekorzystnej zmianie te panie i tak miały wyższy poziom np. ekstrawersji czy optymizmu w porównaniu do innych kobiet. Na razie jednak nie wiadomo, czy w późniejszych etapach te negatywne skutki są niwelowane, albo pojawiają się pozytywne rezultaty prowadzenia biznesu dla kobiecego temperamentu. „Na to pytanie mam nadzieję odpowiedzieć za jakiś czas, dokonując kolejnego pomiaru” – wyjaśnia dr Drzewiecka-Sarosiek.
Wyniki badania mogą okazać się przydatne przy tworzeniu programów szkoleń dla kobiet przedsiębiorców. Na początku należy głównie inwestować w wiedzę z zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i konkurencji. „W fazie prowadzenia firmy warto postawić zaś na wsparcie emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania networkingowe z większą grupą” – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.
Badanie przeprowadzono w latach 2012-2013, w ramach pracy doktorskiej obronionej w 2014 roku pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej. Badaczka za pomocą kwestionariuszy, testów psychologicznych badała różne cechy, przekonania i postawy 450 kobiet, z których połowa właśnie podjęła decyzję o założeniu własnej firmy i po roku od podjęcia tej decyzji. Pozwoliło to na porównanie tej samej grupy w dwóch ważnych życiowo momentach. „Do pań planujących założenie własnej firmy docierałam poprzez firmy szkoleniowe, koła przedsiębiorczości kobiet, grupy zrzeszające kobiety przedsiębiorców. Trudno było znaleźć tak liczną grupę, która w danym miesiącu planowała założenie firmy” – podkreśla dr Drzewiecka-Sarosiek.
Redakcja strony