David Silverman
Prowadzenie badań jakościowych
Prowadzenie badań jakościowych to druga część, a także uzupełnienie podręcznika Interpretacja danych jakościowych. Autorem książki jest David Silverman, profesor socjologii, jak również autor wielu publikacji z zakresu metodologii badań.
Prof. Silverman kieruje swój podręcznik do szerokiego grona odbiorców. Dla doktorantów ma on stać się „podstawowym podręcznikiem”, stanowiącym zbiór wskazówek ułatwiający przygotowanie projektu badawczego. A dla wszystkich innych prowadzących badania jakościowe, użytecznym przewodnikiem.
Ci inni to studenci nauk społecznych i humanistycznych. Według mnie to właśnie ten szeroki krąg odbiorców wyrządził największą krzywdę całości. Zwykle kiedy coś jest skierowane do bardzo wielu osób z różnych środowisk to traktuje stawiane problemy powierzchownie. Tak też stało się tym razem.
Logika nakazuje, że jeśli podręcznik jest dla doktorantów, to nawet osoba legitymująca się mniejszymi kompetencjami znajdzie w nim coś wartościowego dla siebie. Ewentualnie będzie to zbyt skomplikowane żeby mogła to w pełni zrozumieć, ale i tak będzie pod wrażeniem.
Faktycznie spis treści olśniewa. Można spotkać się ze wszystkimi problemami, które przynajmniej mi jako socjologowi zdarzyło się mieć. Niestety wydawać by się mogło iż profesor zapomniał, że imponujący plan trzeba jeszcze wypełnić jakąś treścią.
Poszczególne podrozdziały napisane są hasłowo, krótko, niewyczerpująco. Jakkolwiek autor posługuje się językiem przyjaznym dla studenta, to jednak jego podręcznik nie jest tak praktyczny jak reklamuje to wydawca na obwolucie.
Prezentowane w nim różne doświadczenia badawcze studentów są dość interesujące. Tylko, że tego rodzaju publikacja to nie powieść sensacyjna. A tutaj trzeba śledzić z uwagą wątek, aby nie wypaść z fabuły, kiedy autor odwołuje się do czegoś co było dwa rozdziały temu.
Nie znaczy to jeszcze, że podręcznik w całości jest nieprzydatny. Publikacja jest ciekawa ze względu na to, że porządkuje pewną wiedzę (ale tę wiedzę lepiej mieć już wcześniej). Dość dobry jest m.in. rozdział dotyczący wyboru tematu, czy zastosowania teorii.
Jeśli jesteś początkującym metodologiem to dzięki książce możesz zorientować się z grubsza w problematyce prowadzenia badań jakościowych, sposobach planowania takiego badania, analizie materiału, pisaniu rozprawy itp. Jeśli Twój poziom zaawansowania jest wyższy, to nie oczekuj dogłębnych odpowiedzi na pytania, które Cię dręczą, a raczej systematyzacji.
Dla mnie podręcznik Davida Silvermana był wielkim rozczarowaniem ze względu na skrótowo przedstawione tematy, nieprzejrzysty (wręcz utrudniający rozumienie) sposób wypowiedzi i może przede wszystkim – wygórowane oczekiwania wobec książki i autora. Po tak głośnej publikacji nie jest przesadą oczekiwać czegoś więcej niż zaproponowano.
Redakcja strony