Homo ludens. Czy zabawa może być źródłem kultury?

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wydział Pedagogiczny i Artystyczny
Instytut Pedagogiki i Psychologii
Zakład Socjologii
Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach

zapraszają do udziału w konferencji pt.

Homo ludens. Czy zabawa może być źródłem kultury?,

która odbędzie się w dniach 19 – 20 marca 2015 roku w Kielcach.

Tematyka:

  1. Wieloznaczność pojęcia czasu wolnego powoduje, że różne formy zachowań przyjemnościowych można współcześnie określić pojęciem zabawy i /lub gry. Czy można więc zakładać, że hedonizm jest ideą nadrzędną, dążeniem i wartością ludzi żyjących na początku XXI wielu, swoistym „duchem epoki”, który prowadzi do „upadku moralnego” ludzkości, a więc i „upadku kultury” w rozumieniu dystrybutywnym?
  2. Ludyzm i zachowania ludyczne mają uwarunkowania społeczne w tym rozumieniu, że nie tylko określane są środowiskowo, ale też zmieniają swoje formy zależnie od mody. Czy można współcześnie mówić o „modnej zabawie”? Jeśli tak, to na ile to, co modne, przeciwstawiane jest tradycji kulturowej oraz zawiera w sobie zaprzeczenia wartości, których obowiązywanie potwierdzone jest tradycją.
  3. Zabawa i jej symbole ulegają zmianom formy i treści co powoduje, iż zmianie ulega też cała struktura zabawy. Na ile więc współcześnie interesująca poznawczo i instrumentalna empirycznie jest koncepcja Rogera Caillois? Czy nadal elementy strukturalne zabawy się „ukrytymi” prawidłowościami w zachowaniach ludzi bawiących się, czy może jawnymi sposobami manipulacji stosowanymi przez organizatorów imprez masowych, masmedia, gry komputerowe, portale społecznościowe i podobne formy „zabawy w zabawę”?
  4. Dlaczego zabawa, jako odmienna sfera rzeczywistości, która ma wymiar kulturowy, przenika system polityczny, ekonomiczny, religijny i estetyczny świata ponowoczesnego? Czy tylko chodzi o komercjalizację czy może o naturę człowieczeństwa?
  5. Jakie funkcje spełnia współcześnie zabawa przypisana przekrojom społecznym płci, wieku, przynależności klasowo-warstwowej oraz wyznaniowej i etnicznej? Jeśli przyjąć tezę, że zabawa jest nieodłącznym elementem procesu socjalizacji, to jak różnicuje przebieg socjalizacji pierwotnej i wtórnej?
  6. Dlaczego „wychowanie przez zabawę” może zarówno kształtować osobowość altruistyczną, jak i egoistyczną, a więc prowadzić do internalizacji wartości prospołecznych, jak i antyspołecznych?
  7. Czy można mówić o filozoficznych aspektach zabawy? Jak skłonność ludzi do przeciwstawiania powagi zabawie, prawdy ułudzie, obowiązku przyjemności i tym podobnym sposobom podziału rzeczywistości, ma swoje źródło w kulturze?

Termin nadsyłania zgłoszeń i abstraktów upływa 20 stycznia 2015 roku.

Opłata konferencyjna wynosi 250 zł.

Pobierz
Zaproszenie i formularz zgłoszeniowy

Pin It

Komentowanie zakończone.