Innowacyjny Polak 2014

Innowacje są tematem, który w ostatnich czasach bardzo zyskał na popularności. Rządzący widzą w nim klucz do rozwoju i osiągnięcia przewagi nad innymi gospodarkami, a zwykli ludzie dostrzegają i doceniają je na co dzień.

Z tych też względów firma 3M zajęła się realizacją badania „Czy Polacy są innowacyjni?”, mające na celu sprawdzić jak zwykli ludzie korzystają z innowacyjnych rozwiązań i produktów w codziennym życiu. Powstał na jego podstawie raport pt. „Raport 3M Innowacyjny Polak 2014”. Badanie zrealizował instytut badawczy TNS Polska.

Badanie wykonano techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), w dniach 27 czerwca – 2 lipca 2014 r., na reprezentatywnej próbie 1 000 osób w wieku 15 lat i więcej. Operat losowania stanowiła baza adresowa GUS.

Wyniki nie są zaskakujące, jeśli chodzi o to jakie cechy zdaniem respondentów posiada osoba innowacyjna. Według prawie połowy z nich osoba innowacyjna cechuje się przede wszystkim kreatywnością (45%), rzadziej wskazuje się na bycie przedsiębiorczym (38%) czy oryginalnym (32%). Inne cechy kojarzone z człowiekiem innowacyjnym to m.in. ciekawość (28%), pewność siebie (27%), odwaga (26%).

Ponad 60% Polaków uważa, że jako naród Polacy są innowacyjni. Jednocześnie tylko co trzeci twierdzi, że sam(a) jest człowiekiem innowacyjnym. Najchętniej identyfikują się z osobami innowacyjnymi ludzie z wyższym wykształceniem (57% wobec 34% dla ogółu).

Z czym Polakom kojarzą się innowacje? Najwięcej osób widzi je w nowoczesnych technologiach (44%), rozwiązaniach ułatwiających codzienne życie (36%), rewolucyjnych wynalazkach (33%), nowych produktach (31%), kreatywnych pomysłach (27%), ulepszonych procesach czy procedurach (26%). Obecnie tylko 14% wiąże je z Internetem.

Jako bariery w korzystaniu z innowacyjnych rozwiązań badani wskazują m.in. brak pieniędzy na zakup innowacji (62%), brak odpowiednich umiejętności (33%), przywiązanie do tradycyjnych rozwiązań (32%).

Można wysunąć wniosek, że Polacy widzą innowacje wokół siebie i są gotowi, aby z nich korzystać. Są to rzeczy/procesy, które służą ludziom (73% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że innowacje zwiększają komfort ich życia). Używają ich w domu i w miejscu pracy, dostrzegają w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa (np. środkach transportu, bezpieczeństwie pracy).

Nadal jednak Polska jako kraj jest daleko w rankingach innowacyjności. Badanie nie daje jednoznacznej odpowiedzi dlaczego tak się dzieje.

Pobierz
Raport 3M Innowacyjny Polak 2014

Pin It

Komentowanie zakończone.