Jak opracować ankietę?

Na skróty: Wskazówki · Układ · 1. Część adresowo-tytułowa · 2. Część merytoryczna (zestaw pytań) · 3. Część metryczkowa · Ankieta krok po kroku – proces powstawania · Przykład

3. Część metryczkowa

Pytania dotyczące respondenta, nazywane również pytaniami klasyfikacyjnymi. Służą ustaleniu: płci, wykształcenia, stanu cywilnego, dochodu, miejsca zamieszkania itp. Pozwalają skorelować te informacje z poglądami na określone kwestie.

Pytania metryczkowe umieszcza się na końcu ankiety, ponieważ respondent chętniej na nie odpowie, kiedy zaangażuje się w badanie. Poprzedza się je wyjaśnieniem, że są potrzebne do celów statystycznych. Gdyby zostały umieszczone na początku, mogą działać na respondentów odpychająco, nie będą chcieli odpowiadać na pytania ingerujące w ich prywatność.

Należy dobrze się zastanowić, które pytania są rzeczywiście potrzebne. Nie warto wchodzić w szczegóły, być może drażniące dla respondenta, a bez znaczenia jeśli chodzi o badanie.

Poniżej przykłady najczęściej występujących pytań.

Ankieta – pytanie o płeć

Ankieta - pytanie o płeć

Ankieta – pytanie o wiek

Zwykle zadaje się pytanie o wiek na dwa sposoby, tzn. podając pewien przedział lub pytając o rok urodzenia. Ten drugi sposób daje większe możliwości dalszego opracowania danych.

Ankieta - pytanie o wiek

Ankieta – pytanie o wykształcenie

Ankieta - pytanie o wykształcenie

Ankieta – pytanie o stan cywilny

Ankieta - pytanie o stan cywilny

Ankieta – pytanie o sytuację zawodową

Ankieta - pytanie o sytuację zawodową

W wywiadach kwestionariuszowych (a więc ankieter czyta pytania i zaznacza odpowiedzi) można się spotkać także z metryczką ankietera. Jest to zbiór pytań skierowanych do ankietera, dotyczących jego własnych danych (imię, nazwisko, numer) oraz sytuacji wywiadu (m.in. data, czas trwania, ocena wywiadu, komentarz).

Kwestionariusz wywiadu – metryczka ankietera

Kwestionariusz wywiadu - metryczka ankietera

Pin It

Komentarz do wpisu “Jak opracować ankietę?