Konflikt to sytuacja bezpośrednio związana z funkcjonowaniem każdej grupy. Tam, gdzie żyją i pracują ludzie, tam też występują różnego rodzaju konflikty. Jak najprościej można zdefiniować sytuację konfliktową? Jest to moment, gdy człowiek znajduje się w obszarze działania przeciwstawnych sił. Z konfliktami mamy do czynienia nie tylko na niwie osobistej, ale także biznesowej. Istnieje bardzo wiele przyczyn i rodzajów konfliktów. Podobnie jest z metodami ich rozwiązywania. Niniejszy artykuł stanowi swoiste mini-kompendium wiedzy na temat konfliktów. Dzięki poniższym wskazówkom masz szansę zostać prawdziwym mistrzem rozwiązywania konfliktów w pracy i w domu. Brzmi zachęcająco? Zapraszamy do lektury!
Czym jest konflikt?
Nasze rozważania na temat istoty konfliktów warto zacząć od podstaw, czyli od ich definicji i określenia cech charakterystycznych. Samo pojęcie „konflikt” podchodzi od łacińskiego słowa „confligere” (tłumaczonego jako: sprzeciwiać się lub walczyć). Konfliktem jest zatem zderzenie tendencji lub sił, będących w opozycji. To pewnego rodzaju napięcie zmierzające do rozwiązania. Konflikt to zjawisko całkowicie naturalne, również w dobrze funkcjonujących grupach czy organizacjach. Określany jest często jako sytuacja społeczna, w której stykają się sprzeczne, konkurencyjne postawy, interesy, cele, obowiązki, przekonania, emocje, intencje czy wartości jednostek bądź grup.
Funkcje i cechy konfliktów
Konflikty pełną dwie istotne role w grupie czy organizacji: funkcje informacyjne i motywacyjne. W ramach roli informacyjnej każdy konflikt daje nam informację, że w grupie pojawiają się wewnętrzne niezgodności, sprzeczności poglądów bądź interesów. Jeśli zaś chodzi o funkcję motywacyjną, to konflikt motywuje zainteresowane strony do wyjaśnienia powstałych nieporozumień oraz zaakceptowania lub usunięcia wszelkich sprzeczności.
Oto najważniejsze cechy charakterystyczne konfliktów:
- Każdy konflikt ma swoją przyczynę;
- Każdy konflikt charakteryzuje się obecnością trudnych i silnych emocji;
- Każdy konflikt można rozwiązać;
- Nie da się przewidzieć wybuchu konfliktu;
- Każdy konflikt charakteryzuje się swoją dynamiką wynikającą z wielu czynników (przedmiotowych, podmiotowych i sytuacyjnych).
Skąd właściwie biorą się konflikty, czyli ich źródła i przyczyny
Źródeł konfliktów może być bardzo wiele. Najczęściej są to: wartości, poglądy, dane, informacje, różnice charakterów, relacje, sprzeczne interesy, struktura organizacji. Jeśli zaś chodzi o podstawowe przyczyny konfliktów w rodzinie, grupie znajomych czy firmie, będą to:
- Niezaspokojone potrzeby i oczekiwania;
- Błędy w komunikacji;
- Mylne wyobrażenia i stereotypy;
- Funkcjonowanie w określonej roli w społeczeństwie lub przedsiębiorstwie;
- Błędne postrzeganie osób oraz sytuacji;
- Konieczność podtrzymania korzystnej samooceny.
Jakie konflikty najczęściej występują w organizacjach?
W tej części skupimy się na wskazaniu głównych rodzajów konfliktów, z jakimi mamy do czynienia w miejscu pracy. Przy każdym z wymienionych rodzajów określimy najważniejsze przyczyny tychże sytuacji.
- Konflikty relacji– pojawiają się w wyniku działania silnych i negatywnych emocji, wadliwej komunikacji, stereotypów i uprzedzeń oraz złych doświadczeń. Tego rodzaju problemy często są bagatelizowane, a niestety niejednokrotnie prowadzą one do zupełnie niepotrzebnej eskalacji sytuacji konfliktowej. Konflikty relacji mają wysoką tendencję do narastania.
- Konflikty danych– powstają w momencie, gdy obie strony są niedoinformowane, odmiennie interpretują te same informacje, nie dysponują potrzebnymi danymi bądź posługują się różnymi procedurami gromadzenia i analizy danych. Konflikty z tego obszaru powstają przede wszystkim z uwagi na brak umiejętności porozumiewania się.
- Konflikty potrzeb i interesów – tego typu konflikty wynikają z odmiennych potrzeb psychologicznych, kwestii rzeczowych (np. dobra materialne, czas, pieniądze) czy procedur.
- Konflikty wartości – związane są z różnicami w systemach wartości osób zaangażowanych w sytuację. Konflikt powstaje w momencie nazbyt silnego eksponowania własnych wartości, bez poszanowania (akceptacji, tolerancji) odmiennych wartości, cenionych przez drugą stronę.
- Konflikty strukturalne – wiążą się z zewnętrznymi ograniczeniami, które nie pozwalają na dojście do porozumienia. Mowa tu o takich czynnikach, jak na przykład: brak uprawnień do podjęcia danej decyzji, zła organizacja przestrzeni, brak czasu, odległość, ograniczenia czasowe, niejasny podział odpowiedzialności, uprawnień czy obowiązków. Tego typu konflikty powstają często zupełnie niezależnie od ludzkich intencji.
- Konflikty wewnętrzne (intrapsychiczne) – pojawiają się, gdy jednostka zmuszona jest wybierać między dwoma wzajemnie sprzecznymi celami.
Jak unikać niepotrzebnych konfliktów?
Istnieją pewne postawy, które w sposób szczególny sprzyjają powstawaniu konfliktów – nazywamy je detektorami konfliktów. Chcesz uniknąć niepotrzebnych konfliktów? Zapoznaj się z poniższą listą i nie pozwól na doprowadzenie do sytuacji konfliktowej.
- Brak tolerancji na najdrobniejsze błędy drugiej strony;
- Złośliwość, ironia, drażliwość, prowokowanie;
- Brak zaufania;
- Skupianie się tylko na błędach drugiej osoby;
- Brak cierpliwości;
- Przesadny formalizm we wzajemnych relacjach;
- Stała gotowość do ofensywy;
- Atakowanie partnera;
- Uparte trzymanie się swojego zdania i gwałtowna jego obrona w momencie kontrargumentacji;
- Lekceważenie i odrzucanie propozycji drugiej strony.
Jak rozwiązywać konflikty?
Aby skutecznie i pozytywnie rozwiązać sytuację konfliktową, należy pamiętać o trzech podstawowych zasadach:
- Zachowanie równorzędności partnerów;
- Stosowanie jednoznacznej i otwartej komunikacji;
- Próba spokojnej analizy i zrozumienia sytuacji konfliktowej.
Poniżej przedstawiamy szereg wskazówek przydatnych w rozwiązywaniu wszelkiego rodzaju konfliktów. Warto o nich pamiętać:
- Konfrontacja z faktycznym problemem, a nie walka z człowiekiem;
- Przyznanie się do błędu lub niewiedzy;
- Wyrażenie gotowości do rozwiązania problemu;
- Oddzielenie faktów od ich własnej interpretacji;
- Zachowanie spokoju i opanowania;
- Poznanie i zrozumienie potrzeb drugiej strony;
- Aktywne słuchanie;
- Powstrzymanie się od ostrej krytyki i agresywnych zachowań;
- Elastyczność i twórczość w doborze rozwiązań;
- Otwartość na propozycje drugiej strony;
- Wspólna ocena proponowanych rozwiązań (wskazanie plusów i minusów);
- Wspólna decyzja (jasna i zrozumiała dla wszystkich) co do wyboru najlepszego wariantu;
- Wprowadzenie rozwiązania w życie.
Pozytywne strony konfliktu – czy coś takiego w ogóle istnieje?
Konflikt nie zawsze jest zjawiskiem negatywnym. Konflikty w rodzinie, wśród znajomych i w pracy są nieuniknione i wbrew pozorom – potrzebne. Choć konflikty kojarzą nam się przede wszystkim z sytuacjami nieprzyjemnymi, stresującymi i dezorganizującymi, warto wiedzieć, że właściwe ich potraktowanie i rozwiązanie może doprowadzić do bardzo pozytywnych efektów.
Dzięki konfliktom uczymy się współpracy przez wspólne dążenie do znalezienia rozwiązania, które jest zadowalające dla obu stron. Poznajemy też potrzeby, myśli i poglądy otaczających nas osób oraz uczymy się akceptować innych. Konflikty rozwijają ponadto naszą postawę twórczą poprzez liczne próby znalezienia właściwych rozwiązań. Warto również dodać, iż pozytywne i konstruktywne rozwiązanie konfliktu sprzyja umacnianiu więzi, bliższemu poznaniu obu stron oraz zwiększeniu poczucia własnej wartości.
Autor artykułu Artykuł został opracowany przez firmę AVENHANSEN Sp. z o. o. działającą w branży szkoleń oraz doradztwa biznesowego nieprzerwanie od 2007 roku |
Redakcja strony
Komentarz do wpisu “Jak zostać mistrzem rozwiązywania konfliktów?”