Polacy w większości deklarują, że w tym roku ich wydatki związane z Bożym Narodzeniem będą zbliżone do ubiegłorocznych. Nieliczni, którzy przewidują jakieś różnice pod tym względem, mówią częściej o ograniczaniu kosztów niż o ich zwiększaniu.
Mniej więcej trzy czwarte respondentów zamierza w tym roku wydać tyle samo, ile w ubiegłym na wystrój domu lub mieszkania (76%) oraz na choinkę (73%). Niespełna co piąty (odpowiednio 17% i 18%) planuje w tych dziedzinach mniejsze wydatki niż poprzednio, a jedynie nieliczni (4% i 5%) mają zamiar wydać więcej. Większość respondentów (68%) nie przewiduje także zmian w wydatkach na zaopatrzenie świątecznego stołu. Tylko co siódmy (14%) chce w tym roku wydać na świąteczne produkty więcej niż ostatnio i niemal taka sama grupa (15%) zamierza poczynić w tym względzie pewne oszczędności. Cięcie kosztów w tym roku będzie związane najczęściej z zakupem prezentów. Ponad jedna piąta badanych (22%) wyda na nie mniej niż w ubiegłym roku, jednak co ósmy respondent (13%) przeznaczy na upominki więcej pieniędzy niż poprzednio, a trzy piąte (60%) nie przewiduje większych zmian w tych wydatkach.
Prezentowane dane pochodzą z badania „Aktualne problemy i wydarzenia” zrealizowanego w grudniu 2017 roku przez CBOS.
Redakcja strony