Model kompetencyjny

Przeczytaj czym jest model kompetencyjny, jak go utworzyć krok po kroku, zapoznaj się ze wzorem i przykładem modelu kompetencyjnego.

Na skróty: Definicja · Etapy tworzenia modelu kompetencyjnego · Wzór modelu kompetencyjnego

Model kompetencyjny

Model kompetencyjny to narzędzie znajdujące zastosowanie w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Jest użyteczne przy rekrutacji pracowników, motywowaniu, ocenie, rozwoju, wynagradzaniu, zarządzaniu wydajnością.

Definicja

Modelem kompetencyjnym jest nazywany zbiór kompetencji uszeregowanych w tzw. skupiska kompetencji, którym towarzyszą wyznaczniki behawioralne określonych zachowań, uważanych za pożądane w danej organizacji.

Modele kompetencyjne tworzone są w celu ułatwienia oceny efektywności pracy i jej jakości. Dzięki nim można przeprowadzić oceny okresowe pracowników, czy też dokonać selekcji kandydatów w procesie rekrutacji. Stosowanie modeli kompetencyjnych umożliwia stworzenie wspólnych kryteriów decyzyjnych w obszarze zarządzania personelem.

Model kompetencyjny - Obszary zastosowania modelu kompetencyjnego

Obszary zastosowania modelu kompetencyjnego

Dobrze wykonany model kompetencyjny daje pracownikom i ich przełożonym jasność w zakresie tego jak powinny zostać wykonane przez nich określone czynności. Umożliwia im poprawę poprzez wskazanie co i jak należy zrobić, aby sprostać standardom panującym w organizacji.

Co ważne, powinien on być dość prosty, aby był użyteczny: „struktury kompetencyjne [modele kompetencyjne] powinny być stosunkowo proste, gdyż ułatwia to korzystanie z tego instrumentu zarządzania. Stwierdzono, że o wiele łatwiej jest wdrożyć i stosować struktury ogólne, dotyczące całego przedsiębiorstwa, i zawierające jasne wytyczne dla użytkowników, niż struktury wyprofilowane, szczegółowo opisujące osobne wymagania do każdej z ról pracowniczych” (Whiddett i Hollyforde 2003: 35).

Model kompetencyjny może zostać przygotowany przez organizację samodzielnie albo też można go kupić. To drugie rozwiązanie oszczędza czas i pieniądze, jakie trzeba byłoby poświęcić na jego przygotowanie, ale niekoniecznie musi on wtedy idealnie pasować do firmy. Warto rozważyć co opłaca się bardziej. Zakup gotowego modelu kompetencyjnego i dostosowanie go do własnych potrzeb, czy zbudowanie go od podstaw, co wiąże się z wykorzystaniem własnych pracowników, wiedzy i czasu. W tym drugim wypadku będzie on bardziej odpowiadał potrzebom firmy.

Zanim zaczniesz tworzyć własny model kompetencyjny, zapoznaj się z terminami, które będą używane:

  • kompetencje – to predyspozycje w zakresie wiedzy i umiejętności do realizowania określonych zadań, zgodnie ze standardami określonymi przez organizację;

  • skupiska kompetencji – są to grupy blisko związanych ze sobą kompetencji. Każda z nich obejmuje zwykle około pięciu kompetencji;

  • wyznaczniki behawioralne kompetencji – inaczej mówiąc opis konkretnych zachowań, które są wyznacznikiem określonej kompetencji, np. dla kompetencji „obsługa klienta” do jej wyznaczników należałoby: wysoka kultura osobista w kontaktach z klientem, dobrze radzi sobie z zastrzeżeniami i niezadowolonymi klientami, okazuje otwartość i pozytywne nastawienie itp.
Model kompetencyjny - Relacja pomiędzy kompetencją, grupą/skupiskiem kompetencji i wyznacznikami behawioralnymi kompetencji

Relacja pomiędzy kompetencją, grupą/skupiskiem kompetencji i wyznacznikami behawioralnymi kompetencji

Pin It

Komentarz do wpisu “Model kompetencyjny