Model kompetencyjny

Na skróty: Definicja · Etapy tworzenia modelu kompetencyjnego · Wzór modelu kompetencyjnego

Etapy tworzenia modelu kompetencyjnego:

1. Identyfikacja i opis kompetencji

Kompetencje można zidentyfikować stosując dwa podejścia. W pierwszym z nich należy odwołać się do dokumentów strategicznych firmy (misja, wizja, strategia itp.). Drugie polega na przeprowadzeniu wywiadów z pracownikami i obserwację ich w miejscu pracy. Można też zastosować oba podejścia.

Model kompetencyjny - 2 sposoby identyfikowania kompetencji

Model kompetencyjny – 2 sposoby identyfikowania kompetencji

Na tej podstawie wiadomo jakie kompetencje są określonym pracownikom potrzebne i jak wygląda ich wykorzystanie w praktyce. Teraz można zająć się ich ogólnym opisem.

Każdą kompetencję należy opisać, aby było wiadomo co się ukrywa pod konkretną nazwą. Poniżej zamieszczono kilka przykładów kompetencji wraz z opisami. Wypełnij tabelę w analogiczny sposób:

Lp. Nazwa kompetencji Definicja kompetencji
1. Praca zespołowa Umiejętność współpracy z innymi członkami zespołu i udzielenie im wsparcia, w celu realizacji wspólnych zadań. Zdolność do nawiązywania współpracy i budowania relacji wewnątrz organizacji z różnymi osobami i komórkami organizacyjnymi.
2. Obsługa klienta Umiejętność obsługi klienta (zewnętrznego i wewnętrznego), w tym szczególnie trudnego klienta,. Dbanie o potrzeby klienta i udzielenie mu rzetelnej informacji, będącej trafną odpowiedzią na jego potrzeby.
3. Biznesowe nastawienie Aktywne poszukiwanie i wykorzystywanie szans na zwiększenie zysku oraz angażowanie się w działania przynoszące zysk.
4. …………………………… ……………………………
5. …………………………… ……………………………
…………………………… ……………………………

Blisko ze sobą związane kompetencje tworzą tzw. „skupiska kompetencji” lub „grupy kompetencji”. Oznacza to, że możesz je pogrupować, np. kompetencje takie jak: zarządzanie relacjami, praca zespołowa, przekonywanie i argumentowanie, tworzą skupisko kompetencji określane jako Współpraca i relacje z ludźmi.

Model kompetencyjny - Grupa kompetencji

Model kompetencyjny – Grupa kompetencji

2. Wyznaczniki kompetencji

Do każdej kompetencji dobierz przykłady zachowań. Kompetencje powinny być opisywane poprzez zbiór zachowań charakterystycznych dla codziennego funkcjonowania pracownika. Dzięki temu będzie łatwiej ocenić, czy w wystarczającym stopniu opanował jakąś kompetencję.

Wyznaczniki kompetencji

Np. wyznacznikami kompetencji Przekonywanie i argumentowanie byłyby:

  • Potrafi dostosować argumenty do okoliczności i sposobu myślenia rozmówcy.
  • Identyfikuje i proponuje rozwiązania, które przyniosą korzyść wszystkim zaangażowanym stronom.
  • Konsultuje rozwiązania i sposób działania z innymi.
  • Przekonuje i argumentuje w trudnych sytuacjach.
  • Nie poddaje się presji grupy, ma odwagę zająć własne stanowisko w określonej sprawie.

Czasami sporządza się również wskaźniki zachowań negatywnych, a więc takich które nie są pożądane przez firmę, ale nie jest to reguła.

3. Ustalenie poziomu opanowania kompetencji

Stopień opanowania kompetencji przez pracownika można zmierzyć i ocenić. W tym celu stosuje się poziomy opanowania kompetencji. Służą one stopniowaniu opanowania kompetencji przez pracownika od najbardziej podstawowej do coraz wyższej.

Poziomy opanowania kompetencji

Np. poziomy opanowania kompetencji Praca zespołowa mogłyby być następujące (od najniższego poziomu opanowania kompetencji do coraz wyższego):

  1. Jest członkiem zespołu;
  2. Wspiera innych członków zespołu;
  3. Wyznacza kierunki działania.
Pin It

Komentarz do wpisu “Model kompetencyjny