Model kompetencyjny

Na skróty: Definicja · Etapy tworzenia modelu kompetencyjnego · Wzór modelu kompetencyjnego

W niektórych przypadkach, gdy kompetencje nie są zbyt rozbudowane, może być nie warto przeprowadzać takiego stopniowania i ustalać wiele poziomów opanowania kompetencji. Można też się ograniczyć do najbardziej podstawowych.

Jeśli jednak chcesz lub potrzebujesz to zrobić, pamiętaj żeby dobrać do poziomów opanowania kompetencji odpowiednie wskaźniki zachowań. Wypisałeś (wypisałaś) je już w poprzednim punkcie. Jest to też dobry moment na ich uzupełnienie.

Dla kompetencji Praca zespołowa, mogłoby to wyglądać następująco:

Wyznaczniki behawioralne kompetencji

Poziom 1. Jest członkiem zespołu:

  • Aktywnie wspiera innych członków zespołu w realizacji zadań;
  • Bierze udział w dyskusji, kiedy jest omawiany nowy projekt;
  • Potrafi nawiązywać i utrzymywać przyjazne kontakty z członkami zespołu.

Poziom 2. Wspiera innych członków zespołu:

  • Potrafi określić kiedy inni członkowie zespołu potrzebują pomocy i udziela jej w dostępnym zakresie;
  • Docenia wkład innych w pracę zespołu;
  • Zachęca innych do pracy zespołowej.

Poziom 3. Wyznacza kierunki działania:

  • Potrafi zachęcić innych członków zespołu do zaangażowania się w projekt, pomimo oporu z ich strony;
  • Umiejętnie deleguje zadania w oparciu o znajomość silnych i słabych stron współpracowników;
  • Wykazuje dbałość o należyte zrozumienie zadań przez członków zespołu.

Często można się spotkać z trzema lub pięcioma poziomami opanowania kompetencji. Nie ma jednak reguły ile powinno ich być.

Przy opisie stanowiska pracy możesz teraz wpisać jaki poziom opanowania kompetencji jest wymagany na tym stanowisku. Posłuży Ci to również przy rekrutacji nowych pracowników.

4. Prezentacja graficzna ustaleń

Wpisz swoje ustalenia w jedną tabelę np. w Excelu (zob. Wzór modelu kompetencyjnego). Przejrzyj jeszcze raz wyszczególnione kompetencje, ich definicje, poziomy opanowania i wyznaczniki behawioralne kompetencji. Produkt, który w ten sposób powstaje jest modelem kompetencyjnym. Możesz teraz postanowić w jakiej postaci zaprezentujesz go innym. Poniżej widzisz jeden ze sposobów.

Wzór modelu kompetencyjnego

WSPÓŁPRACA I RELACJE Z LUDŹMI:
Praca zespołowa

[nazwa kompetencji i skupiska kompetencji, do którego należy]

Poziom 1: Buduje relacje wewnątrz organizacji
[nazwa poziomu opanowania]

  • Bierze pod uwagę opinie i osiągnięcia innych i traktuje z szacunkiem ich wkład w pracę zespołu.
  • Potrafi zbudować dobre relacje z osobami na różnych szczeblach organizacji – z przełożonymi, podwładnymi i równymi sobie.
  • Z łatwością nawiązuje i utrzymuje kontakty.
  • Interesuje się innymi (np. pytając o ich wątpliwości).

[wyznaczniki behawioralne kompetencji]

Poziom 2: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
Poziom 3: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
Poziom 4: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
Poziom 5: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
WSPÓŁPRACA I RELACJE Z LUDŹMI:
Przekonywanie i argumentowanie
Poziom 1: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
Poziom 2: ……………………………

  • ……………………………
  • ……………………………
  • ……………………………
……… ……………………………
……………………………
……………………………

Przykłady

Model kompetencyjny – przykład 1

Fragment modelu kompetencyjnego bez podziału wyznaczników kompetencji na poziomy.
Model kompetencyjny - przykład

Model kompetencyjny – przykład 2

Fragment modelu kompetencyjnego z uwzględnieniem podziału wyznaczników kompetencji na poziomy.
Model kompetencyjny - przykład

Artykuł przedrukowany za zgodą: JakNapisac.com

Pin It

Komentarz do wpisu “Model kompetencyjny