Natalia Schmidt-Polończyk – o tunelach, kobietach w nauce i edukacji przyszłości

Co robić w razie pożaru tunelu, dlaczego dziewczęta mogą marzyć o karierze naukowej, jak dobrze nauczać młodych ludzi? O tym i o wielu innych zagadnieniach, w podcastach i innych materiałach mówi Natalia Schmidt-Polończyk, adiunkt na Wydziale Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH, która w pracy naukowej zajmuje się podziemnymi tunelami.

Dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk jest w gronie finalistów tegorocznej edycji konkursu Popularyzator Nauki, w kategorii Naukowiec.

Natalia Schmidt-Polończyk swoją działalność popularyzatorską skupia wokół trzech głównych tematów: tuneli drogowych, kobiet w nauce oraz edukacji przyszłości. Jest autorką pierwszych w Polsce badań nad ewakuacją ludzi w rzeczywistych tunelach drogowych, podczas pożaru. Znając specyfikę tych obiektów oraz mając świadomość, że od jednego niedopałka papierosa wyrzuconego z auta, w tunelu może zginąć wielu ludzi, badaczka wzięła sobie za cel propagowanie wyników własnych badań i wiedzy o tunelach. W Polsce tuneli drogowych jest coraz więcej, stąd, jak wierzy, tym ważniejsza staje się jej misja.

Dr inż. Schmidt-Polończyk, jak sama deklaruje, rozwija popularyzatorską pasję, ponieważ lubi naukę i chce o niej głośno mówić. Jest przekonana, że społeczeństwo potrzebuje m.in. przeformatowania autorytetów.

Jej zdaniem często jako społeczeństwo słuchamy osób, których niekoniecznie powinniśmy słuchać – tych, które powinny np. śpiewać, grać, zajmować się tym, w czym są dobre, a niekoniecznie udzielać porad, czy wyrażać swoje przekonania odnośnie kwestii związanych z nauką. Dlatego popularyzuje różne dziedziny.

Realizuje to m.in. z pomocą podcastu BUNKIER NAUKI, gdzie, jak mówi, „po ludzku” rozmawia z naukowcami. Dzięki temu wiedza podana jest w ciekawej, luźnej i przystępnej formie.

Badaczka uczestniczy też w innych przedsięwzięciach, np. bierze udział w lokalnych inicjatywach, zabiera głos w mediach, czy działa w stowarzyszeniu Rzecznicy Nauki.

Za swoją misję uznaje także promowanie zawodu naukowczyni i wzmacnianie roli kobiet w nauce. Jak podkreśla, chciałaby, aby małe dziewczynki oglądały w mediach nie tylko aktorki czy piosenkarki, ale też naukowczynie; żeby miały szansę marzyć o tym, aby w przyszłości zająć się nauką.

Pokazuje kobiety, które świetnie sobie radzą w świecie nauki i, jak mówi, chciałaby, żeby były widoczne. Dlatego prowadzi autorski cykl „Kobiecy Kwadrans Naukowy”, gdzie spotyka się z kobietami działającymi w świecie nauki. Jest również pomysłodawczynią akcji #OdważneWNauce – organizowanej w ramach Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce.

Jednocześnie intensywnie angażuje się w zachęcanie młodych naukowców do popularyzacji nauki. Bierze udział w poświęconych temu webinarach i jako trenerka interpersonalna prowadzi kursy związane z komunikacją naukową oraz popularyzacją nauki. W ramach projektu eDoktorant przygotowała kurs on-line NaukaWKAdrze – czyli jak popularyzować naukę przez wideo.

Jej zdaniem im więcej osób związanych z nauką zajmie się jej popularyzacją, tym mądrzejsze będzie społeczeństwo. Jak twierdzi, błędnie rozumiane pojęcie autorytetu w końcu trafi na właściwe tory, a o sprawach skomplikowanych i zjawiskach trudnych wypowiadać się będą osoby kompetentne, czyli m.in. naukowcy.

Ważną część swojej misji wiąże z najmłodszym pokoleniem, w którym także stara się rozbudzić pasję do nauki. W tym celu m.in. angażuje się w lokalne inicjatywy i jeździ do szkół na spotkania w dziewczętami w wieku szkolnym, gdzie pokazuje kulisy swojej pracy i naukowy świat. Odbywa się to w zakresie różnych projektów, np. IGNITE, w ramach działań jej alma mater albo po prostu po zapraszającym telefonie od dyrekcji szkoły.

Jak podkreśla dr inż. Schmidt-Polończyk, zależy jej na mądrej, wpierającej edukacji, zapraszającej do świata nauki. Zwraca przy tym uwagę na wady obecnego systemu edukacji i ogromną potrzebę zmian w nauczaniu.

Kandydatka popularyzacją nauki zajęła się już w 2011 roku, kiedy jeszcze na studiach doktoranckich, w ramach projektu E(C)HO popularyzowała nauki ekologiczne wśród dzieci w wieku szkolnym i promując ekologiczne zachowania. Później w jej działalności pojawiły się pikniki naukowe, m.in. w Warszawie, gdzie mówiła o bezpieczeństwie w tunelach drogowych (film na ten temat można zobaczyć tutaj, a artykuł jest dostępny tu).

Brała udział w kilku edycjach Nocy Naukowców, oprowadzając odwiedzających po laboratoriach uczelnianych. W międzyczasie współprzewodniczyła grupie naukowej ProFuturo – zrzeszającej doktorantów i młodych naukowców na AGH. W ramach tej aktywności zapoczątkowała cykl spotkań z nauką „Dookoła Świata”, w ramach której zapraszani przez grupę naukowcy popularyzowali własne badania.

Prowadziła również wykłady z okazji inauguracji roku akademickiego, gdzie mówiła o tunelach drogowych.

W maju 2021 roku założyła własne konto naukowo-rozwojowe na Instagramie doktorka_tutorka, na którym popularyzuje różne dziedziny nauki, również poświęcone tunelom. Publikuje także treści rozwojowe skierowane do młodych ludzi oraz do dydaktyków, pokazując dobre praktyki w edukacji. Jak mówi, każda aktywność, wykład, kurs, zaproszenie do mediów bardzo ją cieszy, bo pozwala jej przekazywać naukowe treści.

Na przykład w radiu RMF FM mówiła o bezpieczeństwie w tunelach drogowych, o systemach które dbają o bezpieczeństwo kierowców, o specyfice tunelu na zakopiance. W radiu Czwórka udzieliła kilku wywiadów w ramach audycji Stacja Nauka.

Za swoje największe osiągnięcie naukowczyni i popularyzatorka uznaje to, że od skromnego początku jej działalność mocno się rozwinęła. Jak zwraca uwagę, pojawiają się nowe kanały, nowe możliwości, nowe formy. Za jeden z największych sukcesów uważa współprowadzenie naukowego podcastu Bunkier Nauki. Teraz pracuje nad założeniem fundacji, która będzie wspierać kobiety w nauce i planuje przybliżające świat nauki projekty będzie skierowane do młodzieży w wieku szkolnym.

Nauka w Polsce

mat/ bar/

Pin It

Komentowanie zakończone.