Nauczyciel jako lider. Nowa droga do autorytetu w klasie szkolnej

Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach

zaprasza do uczestnictwa w konferencji pt.

Nauczyciel jako lider. Nowa droga do autorytetu w klasie szkolnej,

która odbędzie się 13 października 2015 r. w godz. 9:00 – 14:30, w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich, ul. Elizy Orzeszkowej 12.

Tematem konferencji są idee duńskiego pedagoga Jespera Juula istotne z punktu widzenia pracy nauczycielskiej i wychowawczej. Trzy bloki wykładowe dotyczą podstawowych procesów i wartości, które mają decydujący wpływ na jakość relacji między nauczycielami i uczniami w szkołach, ale także we wszelkich instytucjach zajmujących się edukacją i opieką nad dziećmi:

  • Blok 1. Główne kompetencje dzieci – współdziałanie. Dobrostan nauczycieli i uczniów

    Zasada współdziałania i integralności to jedno z najważniejszych narzędzi pedagogiki Jespera Juula. W wykładzie wyjaśnimy, jak dzieci współdziałają z dorosłymi w szkole. Jeden z punktów będzie dotyczył zachowań dysfunkcjonalnych (np. agresji) jako konsekwencji braku należytej dbałości o integralność uczniów. Podkreślimy także doniosłość troski o integralność nauczycieli. W wielu sytuacjach ich integralność bywa bowiem naruszana, czego nie zawsze są świadomi. Zaproponujemy, jak nauczyciele mogą zadbać o swój dobrostan i integralność w trakcie z uczniami.

  • Blok 2. Nauczyciel jako lider. Komunikacja z uczniami – język osobisty

    Jednym z największych wyzwań dzisiejszej szkoły jest kwestia przywództwa. Wielu dyrektorów szkół i nauczycieli zastanawia się, jakie warunki stworzyć, żeby podwładni i uczniowie sprawnie wykonywali swoje zadania. Niezwykle palące staje się zagadnienie autorytetu nauczycielskiego. Na jakim fundamencie go zbudować?

    Na całym świecie dorośli doświadczają nowej jakości w relacjach z dziećmi. W rodzinach rośnie zainteresowanie dobrostanem dziecka, a jednocześnie słabnie przywództwo dorosłych, którzy często tracą umiejętność obrony własnych granic i dbania o własną integralność. Nierzadko prowadzi to do fenomenu tak zwanych „rozpieszczonych” dzieci albo „małych tyranów”. Nauczyciele w szkołach nie mogą już liczyć na bezwzględny szacunek ze strony uczniów, jakim cieszyli się ich starsi koledzy. Są to procesy, które zachodzą powszechnie na całym świecie.

    Nauczyciele muszą odnaleźć się w nowej sytuacji i nauczyć się budowania autorytetu na bazie osobistych przymiotów, a nie na gruncie funkcji, jaką pełnią w klasie. Wyjaśnimy, na czym polega budowanie autorytetu wobec uczniów i jak można skutecznie sprawować rolę lidera w klasie. Podkreślimy znaczenie odpowiedniej komunikacji, czyli tak zwanego języka osobistego. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi pedagogiki Jespera Juula.

  • Blok 3. Uczeń czy człowiek? Wspieranie rozwoju dzieci w szkole

    Czy szkoła ma interesować się uczniami tylko pod kątem ich potencjału intelektualnego, czy też powinna brać pod uwagę całość ich rozwoju, a więc także dbać o emocjonalny i egzystencjalny aspekt ich osobowości?

    W tym bloku zajmiemy się ważnym zagadnieniem poczucia własnej wartości. Wyjaśnimy istotną różnicę między poczuciem własnej wartości a pewnością siebie, które są często mylone. Poczucie własnej wartości jest doniosłym aspektem rozwoju osobowości dziecka, natomiast pewność siebie stanowi tylko przejaw jego rosnących kompetencji (np. intelektualnych lub fizycznych). Pokażemy, jak poczucie własnej wartości wpływa na ogólny rozwój i kształtowanie się wzorców zachowania uczniów – w klasie i poza klasą. Tutaj znowu powrócimy do tematu agresji. Na koniec zaproponujemy, jak nauczyciele mogą prostymi środkami pozytywnie wpływać na rozwój osobowości i poczucia własnej wartości swoich uczniów.

Koszt udziału: 70 zł

Zobacz
Strona konferencji

Pin It

Komentowanie zakończone.