Naukowcy i wszystkie osoby zainteresowane tematyką sensu życia mogą wziąć udział w konferencji online „Psychologia – konsumpcja – jakość życia”, zainicjowanej przez Instytuty Psychologii UG i UŚ. Październikowej konferencji towarzyszy hasło „Sens życia – kupię, sprzedam, zamienię”.
„Od kilku dziesięcioleci ludzie gonią bez wytchnienia, skupiając się na codzienności. Jedni angażują się w pracę, dążąc do zawodowego awansu i pieniędzy. Drudzy pragną maksymalizować hedonistyczne przyjemności, żyć chwilą. Cześć z nas dąży do samorealizacji i rozwoju osobistego, podczas gdy inni skupiają się na bliskich, dbając o życie rodzinne” – mówi inicjatorka konferencji, dr hab. prof. UG Anna M. Zawadzka.
Jak zaznacza, ludzie w każdej epoce poszukiwali odpowiedzi na pytanie, co to znaczy sensownie żyć. Na konferencji eksperci zastanowią się nad niektórymi kwestiami nurtującymi ludzi współcześnie. Czy życie sensowne to życie wyrzeczeń i wysiłku, czy łatwości i przyjemności? Czy w odnalezieniu sensu w życiu pomagają nam systemy religijne, ideologie polityczne, idee społeczne, a może nowe technologie, bazujące na sztucznej inteligencji? Czy w ogóle powinniśmy stawiać sobie pytania o sens i znaczenie życia? A może – paradoksalnie – nie potrzebujemy szukać sensu, a po prostu życie przeżywać?
„W ostatnich miesiącach, będąc w izolacji społecznej, mieliśmy dużo czasu do przemyśleń. W nasze codzienne życie wkradł się lęk, który jest przecież częstym towarzyszem rozważań wokół sensu życia człowieka” – stwierdza dr hab. Zawadzka.
Wydarzenie odbędzie się 16 i 17 października, inicjatorami są Instytuty Psychologii Uniwersytetów Gdańskiego oraz Śląskiego. Serwis Nauka w Polsce – PAP objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.
Na platformie internetowej pojawi się m.in. prof. Agnes Nairn z University of Bristol, badaczka, która zajmuje się wpływem marketingu na dobrostan dzieci i młodzieży, autorka książki „Consumer Kids”. Wystąpi również prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego, autorytet w dziedzinie badań rynku oraz psychologii konsumentów w Polsce. Głos zabierze prof. dr hab. Piotr K. Oleś z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, psycholog osobowości, autor książki „Psychologia człowieka dorosłego” oraz prof. dr hab. Michał Obuchowski z Uniwersytetu Gdańskiego, badacz zajmujący się bakteriologią molekularną. Planowany jest także panel dyskusyjny z udziałem gości oraz dyskusje w ramach sesji tematycznych.
„Współczesny człowiek ma za co żyć, ale nie ma po co żyć – ma środki, ale nie ma sensu” – organizatorzy konferencji przytaczają słowa Viktora Frankla opublikowane w książce „Człowiek w poszukiwaniu sensu”.
Najważniejsze informacje dot. terminów, opłat i rejestracji dostępne są na stronie internetowej: https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/www.konsumpcja.ug.edu.pl. Uczestnicy otrzymają tutorial, który wyjaśni techniczne i organizacyjne szczegóły spotkania. Można też dołączyć do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/556729225214598/
PAP – Nauka w Polsce
kol/ zan/
Redakcja strony