Pięć polskich uczelni znalazło się wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych na świecie – wynika z najnowszej edycji rankingu „Web of Universities”. Najlepsza w zestawieniu polska uczelnia – Uniwersytet Jagielloński – uplasowała się na 281. miejscu.
W rankingu uwzględniono blisko 12 tys. szkół wyższych z całego świata, w tym ponad 420 uczelni polskich.
Z krajowych szkół wyższych najwyższą 281. pozycję zajął Uniwersytet Jagielloński. Tuż za nim na 282. miejscu znalazł się Uniwersytet Warszawski. Wśród 500 najbardziej widocznych w internecie szkół wyższych znalazły się jeszcze Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie (384. miejsce), Politechnika Warszawska (424. miejsce) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (487. miejsce).
W pierwszym tysiącu uczelni znalazły się ponadto: Politechnika Wrocławska (572. miejsce), Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (580. miejsce), Uniwersytet Wrocławski (589. miejsce), Uniwersytet Śląski w Katowicach (705. miejsce), Uniwersytet Łódzki (775. miejsce), Politechnika Śląska w Gliwicach (809. miejsce), Politechnika Poznańska (847. miejsce) oraz Politechnika Łódzka (961. miejsce).
Pierwszą setkę zestawienia zdominowały uczelnie amerykańskie. Znalazły się na jedenastu najwyższych miejscach rankingu. Trzy najlepsze okazały się kolejno: Harvard University, Stanford University, Massachusetts Institute of Technology. Dopiero 12. i 13. miejsce zajęły brytyjskie: University of Oxford i University of Cambridge.
Ranking Web of Universities (Webometryczny Ranking Uniwersytetów Świata) jest przygotowywany dwa razy w roku: w styczniu i lipcu przez Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (CSIC) – Najwyższą Radę Badań Naukowych w Madrycie. Pierwsza edycja rankingu została opublikowana w 2004 r. Celem badania jest poprawa obecności instytucji akademickich w Internecie oraz promowanie otwartego dostępu do publikacji wyników naukowych. Przy ocenie pod uwagę brana jest zarówno ilość treści internetowych (liczba stron internetowych oraz plików umieszczanych w sieci), jak i widoczność i wpływ tych publikacji mierzone liczbą linków zewnętrznych.
Szczegółowe dane znajdują się na stronie: www.webometrics.info
Redakcja strony