Projekt badań (etapy)
Każde badanie wymaga indywidualnego projektu badań. Istnieją jednak pewne wytyczne, których warto się trzymać przy realizacji własnego projektu, po to aby mieć pewność, że praca została przygotowana w sposób naukowy, spełniający wymogi metodologiczne.
1. Problem badawczy i cele
Na początku musimy określić problem badawczy. Problemem badawczym może być prawie wszystko, możemy sobie zadać pytanie: o przyczyny wzrostu migracji do dużych miast, co robi moje miasto aby pomóc niepełnosprawnym, co skłania ludzi do aktywności w osiedlowym klubie sportowym, a nawet jak możliwy jest porządek społeczny i na ich podstawie sformułować nasz problem badawczy, nawet, jeśli jest jeszcze dość mglisty.
Powinniśmy także określić cele, jakie chcemy osiągnąć w wyniku realizacji naszych badań.
Babbie wyróżnia 3 główne cele badań:
- eksploracja – czyli ogólne poznanie danego zjawiska, zrozumienie go, zaspokojenie własnej ciekawości,
- opis – obserwowanie danego zjawiska, sytuacji, wydarzenia i opisanie go (odpowiadają na pytania: co, kiedy, gdzie),
- wyjaśnienie – odpowiadają na pytanie dlaczego; odkrywają związki przyczynowe pomiędzy zdarzeniami (Babbie 2007: 110-113).
2. Zapoznanie się z literaturą na dany temat
Po wstępny określeniu problemu badawczego i celów, pora na zapoznanie się z tym co na dany temat napisali inni. Może to być szeroko pojmowana literatura naukowa, publikacje w gazetach, Internecie itp.
Na tym etapie możemy sformułować nasz problem badawczy w szerszym kontekście.
3. Określenie zakresu badania
Ważne jest określenie zakresu badania, czyli tego kogo chcemy badać (zakres podmiotowy), to co chcemy badać (zakres przedmiotowy), a także określić czas i miejsce badania. Trzeba wziąć pod uwagę dostępność osób badanych, a także to czy nie należy dobrać próby.
4. Określenie hipotez badawczych i zmiennych
Hipoteza badawcza jest to propozycja odpowiedzi na zadane pytanie, wynikające z problemu badawczego, jest propozycją twierdzenia naukowego. Musi być sprawdzalna. Wyraża się ją w postaci związku pomiędzy zmienną zależną, a zmienną niezależną.
Najprostszym sposobem sformułowania hipotez jest wyprowadzenie ich z teorii napisanej przez kogoś innego. Badanie będzie wtedy prowadziło do jej potwierdzenia, bądź falsyfikacji.
Hipoteza może mieć postać, np.
Jeśli zajdzie a, to zajdzie b.
W powyższym przykładzie „a” będzie zmienną niezależną, a „b” zmienną zależną (zależy od wystąpienia „a”, to ją chcemy wyjaśnić).
Badanie jest zaplanowane w taki sposób aby sprawdzić hipotezę (hipotezy). Zatem badanie potwierdzi teorię (lub nie) w sposób pośredni, sprawdzając konkretne hipotezy z niej wyprowadzone (por. Babbie 2007: 67).
5. Określenie metod badawczych i technik badań
Trzeba zadać sobie pytanie jaka metoda będzie najlepiej badać dany problem, a także przede wszystkim jakie metody są możliwe do zastosowania w praktyce. Należy zastanowić się czy wykorzystać materiały zastane, czy też konieczne jest prowadzenie własnych badań terenowych, a jeśli tak to wykorzystując jaką metodę.
6. Narzędzia badawcze
Określenie jakich narzędzi badawczych chcemy użyć. Może to być, np. kwestionariusz ankiety, wywiadu.
Narzędziami badawczymi będą także: kamera, dyktafon, aparat, a nawet ołówek i kartka papieru, ale o nich rzadko kiedy się wspomina.
7. Określenie formy i zakresu opracowania wyników
Można określić kto będzie analizował dane, jakie techniki analizy zostaną zastosowane, czy chodzi o opis, czy o wyjaśnienie zjawiska itp.
8. Wyznaczenie harmonogramu pracy
Dobrze jest opisać kiedy, jakie etapy pracy zostaną ukończone. Sprzyja to mobilizacji i pozwala zachować kontrolę nad czasem.
Przykład harmonogramu:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
1. | Opracowanie części teoretycznej | ||||||||||||
2. | Przygotowanie narzędzi badawczych | ||||||||||||
3. | Pilotaż | ||||||||||||
4. | Praca w terenie: szukanie respondentów i przeprowadzenie z nimi wywiadów | ||||||||||||
5. | Transkrypcja | ||||||||||||
6. | Analiza wywiadów | ||||||||||||
7. | Raport końcowy i publikacja |
Przeczytaj również artykuł: Jak napisać harmonogram?
BIBLOGRAFIA
- Babbie, E. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Churchill, G. A. 2002. Badania marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Giddens, A. 2004. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Redakcja strony
Komentarz do wpisu “Projekt badań (etapy)”