Chcesz poznać rzeczywisty układ władzy i ról związany z zarządzaniem projektem lub zarządzaniem przedsiębiorstwem? Musisz dowiedzieć się dlaczego i jakie wysuną roszczenia osoby powiązane z projektem oraz jaką przyjąć wobec nich strategię postępowania? Do tego właśnie służy analiza interesariuszy. Jak wygląda proces powstawania analizy interesariuszy możesz sprawdzić w artykule Analiza interesariuszy . Poniższy przykład analizy interesariuszy powstał według wytycznych tam zawartych.
Przeczytaj analizę interesariuszy przygotowaną dla projektu „Innowacje – masz to jak w banku”. Analiza ta służy do: rozpoznania osób pozytywnie lub negatywnie zaangażowanych w projekt, opisu ich roszczeń, określenia podstawy ich egzekucji, wskazania strategii, jaką mogą się posługiwać w celu bronienia swoich interesów oraz wytyczenia przeciwdziałań, które należy podjąć, aby realizowany projekt zakończył się sukcesem.
Kompletny tekst: Analiza interesariuszy dla projektu „Innowacje – masz to jak w banku”
Spis treści
Wstęp
1. Identyfikacja interesariuszy projektu
2. Charakterystyka interesariuszy
3. Ocena znaczenia
4. Analiza stanowiska interesariuszy
5. Zalecana strategia postępowania wobec interesariuszy
Zakończenie
Spis rysunków i tabel
Wstęp
Wydaje się, że strategia rozwoju gospodarczego opartego na wiedzy i innowacjach już na trwałe wpisała się w postulaty Komisji Europejskiej. W dokumencie Europa 2020 , mającym zastąpić obowiązującą od 2000 r. Strategię Lizbońską, zaproponowano szereg zmian, mających nie dopuścić w przyszłości do sytuacji, do jakiej doprowadził niedawny kryzys gospodarczy. Celem jest wzrost gospodarczy, tworzenie nowych miejsc pracy i rozwiązanie istniejących problemów społecznych. Zaproponowane rozwiązania koncentrują się w znacznym stopniu na gospodarce opartej na wiedzy i innowacjach, jak również tworzeniu nowych przewag konkurencyjnych, upatrując w tym szansę na zapewnienie stabilnych fundamentów dla dalszego rozwoju i zwiększania poziomu życia. Jednym z realizowanych projektów będzie Unia Innowacji , mająca ułatwić przekształcanie nowych innowacyjnych pomysłów w jak najbardziej realne produkty i usługi.
Tymczasem Polska nie jest gotowa na tak radykalne kroki. W rankingu Innovation Union Scoreboard mierzącym poziom innowacyjności, Polska zajęła w 2015 r. – 24 miejsce wśród 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej, znajdując się tym samym nie tylko w grupie krajów ocenianych poniżej średniej dla UE, ale również niebezpiecznie blisko granicy krajów ocenianych najgorzej z całej Unii. Warto mieć także w pamięci, że przewaga konkurencyjna polskiej gospodarki opiera się obecnie na przewagach kosztowych, które z każdym kolejnym rokiem będą słabły. Według wyników Narodowego Programu Foresight „Polska 2020” konieczne jest stopniowe wzmocnienie mechanizmów wzrostu opartego na wiedzy i wysokiej jakości kapitale intelektualnym.
W odpowiedzi na te problemy i wyzwania będzie realizowany projekt mający na celu zwiększenie ilości innowacji wdrażanych w polskiej gospodarce poprzez zapewnienie przepływu innowacji z sektora nauki do sektora gospodarki. Jednak żeby to osiągnąć trzeba objąć szeroko zakrojonymi działaniami nie tylko uczelnie wyższe, ale również przedsiębiorców, którzy powinni uświadomić sobie jakie są ich oczekiwania i wyartykułować konkretne żądania. Stworzyć należy przyjazne warunki umożliwiające i zarazem promujące taką współpracę. Właśnie dla spełnienia tej potrzeby Uniwersytet Nauk Społecznych zdecydował się na realizację projektu „Innowacje – masz to jak w banku”. W jego wyniku ma powstać baza wiedzy o innowacjach, powstających na Uniwersytecie Nauk Społecznych oraz baza wiedzy na temat zapotrzebowania na projekty innowacyjne w polskich przedsiębiorstwach. Nie jesteśmy również zamknięci na inne jednostki naukowe, które chciałyby zamieścić informacje o swoich innowacjach w naszej bazie.
Zanim jednak to nastąpi, poddano analizie możliwości realizacyjne projektu poprzez przeprowadzenie analizy interesariuszy. Polegała ona na określeniu przewidywanych reakcji interesariuszy (zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych) wobec podejmowanych działań. Szczególne znaczenie mają reakcje negatywne, ponieważ określić należy przeciwdziałania, które będą je niwelowały i włączyć je do planu wdrożenia.
Przygotowanie tak złożonego przedsięwzięcia wymaga zastosowania spójnej metodologii, aby osiągnąć założone cele. Cały projekt zostanie zaplanowany w oparciu o narzędzia właściwe metodologii zarządzania cyklem projektu – Project Cycle Management (PCM). Jest to zestandaryzowana metoda wykorzystywana w przypadku funduszy unijnych. Opiera się na matrycy logicznej, której początki sięgają lat 60-tych XX wieku (zob. Tkaczyński, Świstak i Sztorc 2011: 24). Było to podejście metodologiczne zmierzające do poprawy systemów planowania i kontroli projektów, które w kolejnych latach ewoluowało. W latach 90-tych XX w. Komisja Europejska zaadaptowała tę metodę, stosując ją przy przygotowaniu i realizacji projektów w Unii Europejskiej. Nadano jej nazwę: zarządzanie cyklem projektu.
Zgodnie z tym podejściem do pełnego zdefiniowania projektu prowadzą fazy analizy i planowania, z których pierwszą jest analiza intersariuszy. Interesariuszem zaś jest osoba, grupa albo firma mogąca wpływać pozytywnie lub negatywnie na projekt.
W pierwszym rozdziale zidentyfikowano interesariuszy projektu, którzy następnie zostali szczegółowo scharakteryzowani pod względem interesów związanych z projektem, podstawy żądania ich uwzględnienia oraz przewidywanych strategii realizacji tych interesów. Następnie oceniono znaczenie interesariuszy, włączając ich do jednej z trzech grup: interesariuszy strategicznych, interesariuszy ważnych i interesariuszy pozostałych. Wykorzystano w tym celu metodę portfelową. W rozdziale czwartym przeanalizowano stanowisko interesariuszy strategicznych i ważnych wobec projektu, uwzględniając argumentację pozytywną i argumentację negatywną. Na końcu przedstawiono główne interesy blokujące oraz zalecaną strategię postępowania wobec poszczególnych interesariuszy.
To jest fragment tekstu. Dostęp do całości możesz uzyskać na stronie przyklady.jaknapisac.com .