Skupiska kompetencji (nazywane również grupami kompetencji) to zbiory kompetencji w jakiś sposób powiązanych ze sobą.
Skupiska kompetencji tworzą zbiory ściśle ze sobą powiązanych kompetencji. Można je nazwać kompetencjami kluczowymi, a poszczególne kompetencje w skupisku kompetencjami specyficznymi (szczegółowymi). Na przykład: praca z zespołem jest kompetencją kluczową (skupiskiem kompetencji), natomiast umiejętności planowania i organizowania pracy, motywowania i oceniania, zarządzania relacjami są kompetencjami specyficznymi opisywanymi oddzielnymi wyznacznikami (Walkowiak 2007: 25-26).
Whiddett (2003: 21) podaje taką oto definicję: „skupisko kompetencji to zbiór ściśle związanych ze sobą kompetencji, obejmujący zwykle 3-5 elementów. Większość struktur kompetencyjnych ma skupiska kompetencji związane z:
- procesami myślenia (np. analizowaniem i podejmowaniem decyzji),
- działaniem (np. osiąganiem pożądanych rezultatów),
- relacjami interpersonalnymi (np. pracą z ludźmi)”.
Niektóre organizacje formułują opisy skupisk kompetencji, np.
BIBLIOGRAFIA
- Armstrong, M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
- Król, H. 2006. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. H. Król, A. Ludwiczyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Walkowiak, R. 2004. Modele kompetencji menedżerskich organizacji samorządowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Walkowiak, R. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Toruń: TNOiK.
- Whiddett S., Hollyforde S. 2003. Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Redakcja strony