Socjologia

Socjologia – według rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych socjologia to dyscyplina naukowa znajdująca się w dziedzinie nauk społecznych, w obszarze nauk społecznych.

Według rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 2011 r. w obszarze nauk społecznych znajdują się:

  1. dziedzina nauk społecznych: nauki o bezpieczeństwie, nauki o obronności, nauki o mediach, nauki o polityce, nauki o polityce publicznej, nauki o poznaniu i komunikacji społecznej, pedagogika, psychologia, socjologia;
  2. dziedzina nauk ekonomicznych: ekonomia, finanse, nauki o zarządzaniu, towaroznawstwo;
  3. dziedzina nauk prawnych: nauki o administracji, prawo, prawo kanoniczne.

Mówi się, że socjologia to nowa nauka na bardzo stary temat, albo, że ma krótką historię, ale długą przeszłość. Termin „socjologia” pochodzi od łacińskiego socius (zbiorowość, społeczeństwo) i greckiego logos (nauka, mądrość). Po raz pierwszy użył go August Comte, uważany za ojca socjologii, w 1838 roku.

Najogólniej socjologia to nauka zajmująca się badaniem grup i społeczeństw ludzkich, a także interakcjami jakie zachodzą pomiędzy aktorami społecznymi. Bada w systematyczny sposób funkcjonowanie i zmianę społeczeństw. Zajmuje się współdziałaniem społecznym, czyli wpływem jaki wywierają wzajemnie na siebie jednostki, czy grupy społeczne.

Kształtuje się tutaj pewien dualizm między procesem a treścią:

  1. z jednej strony socjologia to studium społecznego współdziałania przy użyciu naukowej metody,
  2. z drugiej strony socjologia to zbiór wiedzy zdobyty na drodze naukowego studium ludzkiego współdziałania.

Niegdyś w Polsce utożsamiano socjologię z czymś w rodzaju filozofii społecznej lub filozofii historii. Takiemu ujmowaniu socjologii sprzeciwiał się Florian Znaniecki (1984: 137) podkreślając, że nie jest to nauka, która jedynie wysuwa uogólnienia z faktów już zgromadzonych przez historyków i etnografów, ale że jest to nauka empiryczna, korzystająca z własnych badań. „Tymczasem jest to dziś empiryczna i pozytywna nauka o faktach społecznych, czerpiąca materiał swój przeważnie z własnych badań nad życiem współczesnym i tylko pomocniczo posługująca się materiałami historycznymi i etnograficznymi. Zamiast dążyć do ogólnych syntez całej konkretnej rzeczywistości kulturalnej, w analitycznych monografiach stara się wydzielić z tej rzeczywistości pewne elementy i układy i wykryć prawa przyczynowe elementarnych procesów”.

Socjologia w takim ujęciu zajmuje się wartościami i czynnościami społecznymi. Wartością jest tutaj człowiek, osobnik lub zrzeszenie rozpatrywany jako przedmiot działania ludzkiego. Natomiast czynnościami społecznymi są czynności dążące do wywierania wpływu na ludzi, osobników lub zrzeszenia (tamże: 137-138).

Wybitny niemiecki socjolog Max Weber (2002: 6) definiował socjologię jako naukę „(…) która dzięki interpretacji dąży do zrozumienia działania społecznego i przez to do przyczynowego wyjaśnienia jego skutków i przebiegu”. Jednak nie każde działanie jest działaniem społecznym. Działanie społeczne to takie „(…) które wedle intencjonalnego sensu działającego lub działających odnosi się do zachowania i n n y c h ludzi i jest na nie zorientowane w swoim przebiegu”.

Socjologia, podobnie jak historia jest nauką empiryczną (sens działania jest nadawany przez działającego lub działających), która w odróżnieniu od nauk dogmatycznych (takich jak: prawo, etyka, logika, estetyka) nie stara się dotrzeć do jakiegoś obiektywnie „właściwego” czy „prawdziwego” sensu (por. tamże). Jednak w przeciwieństwie do historii, socjologia zajmuje się tworzeniem pojęcia typów i poszukuje generalnych reguł zjawisk, podczas gdy historia „(…) dąży do przyczynowej analizy i wykładni i n d y w i d u a l n y c h, doniosłych k u l t u r o w o, działań, tworów i osobistości” (tamże: 15). Socjologia jest nauką generalizującą, co powoduje że jej pojęcia są dość ubogie w treść w porównaniu z konkretnymi realiami historycznymi, ale za to bardziej jednoznaczne i umożliwiające klasyfikację danego zjawiska historycznego (tamże: 15-16).

Cechy socjologii:

  1. jest nauką wieloparadygmatyczną,
  2. jest nauką społeczną, a nie naturalną (fizyczną),
  3. bazuje na indukcji i uogólnieniach,
  4. jest nauką dla nauki, a nie nauką stosowaną,
  5. ma swój swoisty język,
  6. bada faktyczny stan rzeczy, a nie jak być powinno.

Formalne elementy socjologii jako nauki (Sztompka 2004: 20-21):

  1. metoda jaką zdobywa się wiedzę, a jest nią metoda naukowa, czyli socjologia odwołuje się do systematycznego, standardowego sposobu osiągania i uzasadniania tez prawdziwych. Ich „prawdziwość” miałaby być stwierdzona na drodze empirycznej. Metoda ta żąda powstrzymania się od ocen i wartościowania,
  2. język dyscypliny, na który składają się ostre, mierzalne pojęcia. Pojęcia te należy stosować w twierdzeniach o zależnościach pomiędzy faktami czy zjawiskami. Wielość twierdzeń jest zaś powiązane w systemy zwane teoriami naukowymi,
  3. wiedza socjologiczna ma służyć do odpowiedzi na kilka pytań:
    • jak jest naprawdę (funkcja opisowa) – chodzi tutaj o podważanie mitów i złudzeń wiedzy potocznej; weryfikowanie faktów,
    • dlaczego tak jest (funkcja wyjaśniająca) – odkrywanie przyczyn, mechanizmów zjawisk,
    • jak będzie (funkcja prognostyczna) – wyprowadzać z praw naukowych spodziewane tendencje
    • co robić, aby zmienić społeczeństwo (funkcja terapeutyczna) – rady należy kierować zarówno do polityków, jak i do zwykłych ludzi.

BIBLIOGRAFIA

  1. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. Dz.U. 2011 nr 179, poz. 1065.
  2. Sztompka, P. 2004. Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  3. Weber, M. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Znaniecki, F. 1984. Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pin It

Komentowanie zakończone.