Autor artykułu: Leszek Strug
Tajemnicza data narodzin Dady Lekhraj
Jest takie hinduskie powiedzenie: „Jeśli wpuścisz kroplę trucizny do dzbana pełnego mleka, całe mleko stanie się trucizną”. Wydaje się, że dyskusja nad faktami związanymi z datą narodzin Dady Lekhraj jest korzystna, jednak problemem jest utrzymanie równowagi. Umysłowi ludzkiemu trudno jest utrzymać pozycję niezależnego obserwatora, który nie pragnie udowadniać swoich racji, a jedynie pokazuje fakty w taki sposób, aby mówiły za siebie. Proszę wybaczyć uogólnienie. Mam nadzieję, że nikt nie poczuje się urażony. Odnoszę to przede wszystkim do samego siebie.
Od pewnego czasu prowadzę poszukiwania i udało mi się dotrzeć do pewnych dokumentów w Hindi związanych z Brahma Kumaris (BK) pokazujących, że punkt widzenia BK na wiele spraw, także na datę urodzin Lekhraj Kripalani’ego zmienia się z upływem czasu. Jest wiele rozbieżności w tym co mówią o Dadzie Lekhraj. Można zaobserwować, że prawdopodobnie usiłują stworzyć jakąś teorię manipulując źródłami, ale nie są w stanie kontrolować wszystkich źródeł. Musi być jakaś przyczyna tego.
W 1976 roku Brahma Kumaris przeszli przez „podwójnie trudny czas”. Z jednej strony musieli zmierzyć się z konsekwencjami fizycznego zniszczenia, które nie miało miejsca (opinia publiczna, wielu członków mogło się rozczarować itp.) Z drugiej strony ujawniony został nowy rydwan Śiwy, co spowodowało wiele zamieszania w BK. AIVV wyjaśnia, że wszystkie materiały przedstawiające nową wiedzę, to znaczy zaawansowaną wiedzę, którą Śiwa ujawniał poprzez nowy rydwan, zostały przesłane do Mount Abu, do centrali BKIVV pocztą poleconą. BKIVV musiał je przyjąć, ponieważ nie było żadnego zwrotu. W tamtym czasie materiały mogły zostać przechowane w departamencie literatury, którym zarządzał Jagdish Bhai. Prawdopodobnie niewielu BK, jeśli ktokolwiek w tamtym czasie zastanowiło się nad tym co może się wydarzyć w niedalekiej przyszłości i jakie mogą być konsekwencje ich zachowania wobec tego, który zastał rozpoznany w 1976 roku jako „stały i wyznaczony” (mukarrar) rydwan Śiwy. Dotychczas nie udało się dotrzeć do dokumentów na temat co BK mówili na temat daty narodzin Lekhraj’a w tamtym czasie, to znaczy w latach 70-tych. Jednak materiały publikowane od lat 80-tych pokazują coś ciekawego. To prawdopodobnie Jagdish Bhai pierwszy zdał sobie sprawę z siły jaka kryła się w faktach ujawnionych przez AIVV zaprzeczających temu, że Lekhraj jest pierwszym i jedynym medium Śiwy, a co za tym idzie założycielem. Jagdish Bhai jako przełożony departamentu literatury był prawdopodobnie informowany o wszystkim, co ujawniał AIVV. Był on także odpowiedzialny za „trenowanie” studentów Brahma Kumaris w temacie „jak postępować z Grupą Śankara”, to znaczy AIVV. Studenci AIVV, którzy próbowali wytłumaczyć BK Prakashmani główne nauki przekazywane poprzez nowy rydwan Śiwy, mówili, że skierowała ich do Jagdish’a. Zatem, musiał mieć silną pozycję. Wydaje się, że to Jagdish Bhai mógł być tym, który zaczął zmieniać datę urodzin Lekhraj’a w publikacjach BK, najpierw w swoich własnych. Konsekwentnie, jako przełożony departamentu literatury w BKIVV mógł próbować kontrolować inne publikacje dotyczące omawianego tematu. W „Krótkiej biografii Brahmy Baby” nie zamieścił żadnej dany urodzin (albo ja jej nie widzę), co wydaje się czymś dziwnym w przypadku pisania czyjejś biografii. Warto jest zwrócić uwagę na sformułowanie na jednej z pierwszych stron „Krótkiej biografii Brahmy Baby”: „Kiedy Dada miał około 55 lat alba raczej około 60-ciu, stawał się coraz bardziej oddany […] nagle doświadczył wizji czteroramiennego Wisznu…”. To wyrażenie „raczej około 60-ciu” brzmi jak dziwny dodatek, ale oczywiście mogę się mylić. Następnie w Adi Dev, ponownie wydanym w roku 1983, tenże Jagdish wymienia rok 1876 jako rok urodzin Dady. Jak to możliwe, że w jednej publikacji nie jest pewny co do jego wieku, a w innej opublikowanej mniej więcej w tym samym czasie podaje datę z taką precyzją? Tymczasem, magazyn Gyan Amrit z 1.02.1986 stwierdza: „…w 1936, kiedy [Dada Lekhraj] miał 50 lat, doświadczył wielu wizji, w których zobaczył…”. To z kolei dowodzi, że Lekhraj urodził się w 1886. Źródło w miarę niezależne (nie związane z BKIVV), „Zmaganie i cierpienia; osobiste świadectwo głównego sędziego” autorstwa Hardayal Hardy’ego pokazuje Dadę Lekhraj jako 54-letniego człowieka, kiedy przebywał w Hajdarabadzie, gdzie odwiedził go autor książki. To źródło podaje rok 1884 jako rok jego urodzin. To z kolei dowodzi, że Lekhraj miał 52 lata w 1936. Autobiografia Dadi Nirmal Shanta, opublikowana lub wznowiona w 2007 podaje na stronie 42: „Kiedy Dada miał około 60-ciu lat, nastąpiła w nim nagła zmiana…”. Autorka opisuje to czas doświadczenia wizji w 1936 roku.
Wszystko to na coś wskazuje. Wygląda na to, że BK próbują usunąć stare dane i zaprezentować Dadę Lekhraj w nowej perspektywie, perspektywie, która może uczynić go pierwszym i jedynym „rydwanem” Śiwy począwszy od 1936 roku. Aby mógł się nim stać bezwarunkowo, Dada musi mieć 60 lat w 1936.
Jeśli chodzi o datę urodzin Lekhraj’a coś podobnego można zaobserwować na stronach internetowych. Strony starające się zachować neutralność, takie jak Wikipedia, cytują Hardayal Hardy’ego. Interesującym może być fakt, że piszą także bezpośrednio: „miał 85 lat gdy zmarł”. Ta sama data urodzin, rok 1884, podawana jest przez Stephen’a Hunt’a w „Religie alternatywne. Wprowadzenie socjologiczne”. Strona http://indianspiritualgurus.blogspot.com/2009/10/dada-lekhraj-founder-of-prajapita.html wymieniła dwie daty urodzin: rok 1884 na początku i 1854 w środkowej części tekstu. Wydaje się, że jest to przypadkowa pomyłka, omsknięcie się palca na klawiaturze komputerowej. Strony internetowe BK w obecnym czasie (wszystkie przejrzane w czasie badania), prezentują rok 1876 jako datę urodzin Lekhraj’a.
Archiwalne artykuły z Daily Mirror i Daily Mail z 1939 roku pokazują Lekhraja jako 44-letiego mężczyznę. Jeden z artykułów z Daily Mail, z 5 lipca 1939 roku oznajmia w sprawie Om Mandali: „Majątek założyciela w Hajdarabadzie został już skonfiskowany. 44-letni Lekhraj Bhai, który złożył przysięgę, że będzie jak Kriszna, indyjskie bóstwo, który miał 16 000 kobiet-żon. Lekhraj właśnie zakupił pięć autobusów. Uważa się, że może usiłować rozwijać kult podróżując z miejsca na miejsce”. W pozostałych artykułach także pisze się o 44-letnim Dadzie. Tak więc te dokumenty czynią z Lekhraj’a 41-latka w 1936! Niemniej jednak można wyczuć jakiego rodzaju są to informacje. Krótkie artykuły wydają się raczej próbą rozbudzenia emocji, wzbudzenia sensacji, a nie informacjami opartymi na obiektywnych faktach. Możliwe jest, że dane nie zostały poprawnie zweryfikowane.
Niemniej jednak, w oparciu o zgromadzony materiał, można stwierdzić, że w przypadku Dady Lekhraj mamy do czynienia z osobą, która w 1936 roku miała pomiędzy 41 a 60 lat.
W porządku, może się zdarzyć, że instytucja nie zna daty urodzin swojego tak zwanego założyciela. Dokumenty ulegają zniszczeniu, zagubieniu, wybuchają konflikty, wojny, dochodzi do klęsk naturalnych… wreszcie, pamięć ludzka zawodzi. To naprawdę zdarza się; nie jest to żadne przestępstwo. Jednak, instytucja BKIVV nigdy nie oświadczyła: „nie wiemy, ile miał lat…”. Ta instytucja deklaruje różne sprzeczne ze sobą rzeczy w różnych miejscach często bez odniesienia się do żadnych dowodów, źródeł i jeśli jest to robione celowo, jest to przestępstwo popełnione na ludzkim umyśle i przestępstwo celowego wprowadzania innych w błąd. Co ciekawsze, Om Radhe, najbliższa pomocniczka Dady Lekhraj, w swojej książce „Czy to jest sprawiedliwość”, podaje, że Dada Lekhraj miał 54 lata w 1938, zatem musiał się urodzić w 1884, w roku 1936 musiał mieć 52 lata. Zgodnie z tymi informacjami nie mógł być ani założycielem szkoły ani pierwszym medium Śiwy.
Redakcja strony