Ciekawe i ważne zagadnienia dotyczące najbardziej skomplikowanego narządu, jakim jest mózg, będą omawiane podczas „Wakacyjnych Dni Mózgu” w Mikołajkach. Spotkanie w dniach 20-23 lipca zorganizował Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. Marcelego Nenckiego.
W ramach Wakacyjnych Dni Mózgu przewidziano wykłady. We wtorek (21 lipca) prof. Ewa J. Godzińska (Instytut Biologii Doświadczalnej im. M Nenckiego PAN w Warszawie) będzie tłumaczyła „Dlaczego kot mruczy, czyli jak zrozumieć kota i wejść w jego skórę”.
Koty towarzyszą nam już od tysiącleci, pomagają, bawią, fascynują. Kocie zachowania wciąż jeszcze kryją w sobie jednak wiele tajemnic. W rozwikływaniu kocich sekretów bardzo pomocna jest etologia, nauka o zachowaniu i jego uwarunkowaniach przyczynowych oddziałujących w różnej skali czasowej: „tu i teraz”, podczas rozwoju zwierzęcia od chwili jego urodzin aż po starość i podczas ewolucji całego gatunku. Podczas wykładu będzie między innymi mowa o tym, czym różni się świat postrzegany przez człowieka i przez kota, w jaki sposób koty porozumiewają się między sobą oraz z ludźmi, czy koty zaczynają obecnie pełnić rolę „zastępczych dzieci” oraz dlaczego nie da się kotu wyjaśnić, co to jest logarytm.
Tego samego dnia Aleksandra Anna Kołodziej z Uniwersytetu SWPS w Warszawie opowie, jak poprawić sprawność starzejącego się mózgu.
Jak zaznacza Kołodziej, w pewnym momencie życia coraz trudniej jest uczyć się nowości, nasze myślenie spowalnia, a spostrzeganie staje się mniej trafne. Nie znaczy to jednak, że jesteśmy skazani na bierne poddanie się mu, gdyż mamy wpływ na szybkość i jakość procesu starzenia się. Zarówno treningi umysłowe, jak również ćwiczenia fizyczne pomagają utrzymać prawidłowe i efektywne funkcjonowanie mózgu.
W środę (22 lipca) dr Monika Liguz-Lęcznar z Instytutu Nenckiego zdradzi, czy mózg można naprawić.
Jak zauważa, nasz mózg nie jest niezmienny i jego struktura przez całe życie ulega przekształceniom (tzw. plastyczność mózgu). Dzięki temu swoje umiejętności możemy dostosowywać do sytuacji, w jakiej się znajdujemy. W czasie wykładu Liguz-Lęcznar omówi różne rodzaje plastyczności układu nerwowego, ze szczególnym uwzględnieniem plastyczności kompensacyjnej jako mechanizmu naprawy układu nerwowego po uszkodzeniach. Słuchacze dowiedzą się, jak mózg radzi sobie z odbudowywaniem uszkodzonych funkcji i jak możemy te procesy wspomagać poprzez stymulację plastyczności neuronalnej.
Spotkanie nt. stwardnienia rozsianego („Kiedy choroba dręczy nasz mózg”) zaplanowano na czwartek (23 lipca). Prof. Anna Członkowska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie opowie o tej chorobie o podłożu zapalnym, która doprowadza do uszkodzenia mózgu i rdzenia kręgowego.
Spotkanie z prof. Andrzejem Wróblem z Instytutu Nenckiego poświęcone będzie natomiast świadomości wzrokowej.
Zwraca on uwagę, że podstawowym zadaniem zdrowego, ludzkiego mózgu jest zapewnienie przeżycia organizmu, a nie dokładne odwzorowanie świata zewnętrznego. Dla człowieka wężowaty kształt (oznaczający zagrożenie) wywołuje przede wszystkim reakcję ucieczki, a kolor dojrzałego owocu (oznaczający pokarm) – reakcję zbliżenia. Dopiero w dalszej kolejności następuje dokładne rozpoznanie tych bodźców i, w miarę potrzeby, analiza znaczenia bardziej skomplikowanego obrazu, np. węża podającego jabłko. O mechanizmach i znaczeniu tych percepcji prof. Wróbel opowie również w czwartek. Podczas wykładu przedstawi podstawowe fakty z fizjologii układu wzrokowego w świetle aktualnych hipotez świadomej percepcji.
W czasie Wakacyjnych Dni Mózgu będzie też można zobaczyć pod mikroskopem neurony, zrobić komputerowe testy pamięci i spróbować gier usprawniających umysł.
Spotkania odbędą się w Stacji Hydrobiologicznej Instytutu Biologii Doświadczalnej im M. Nenckiego PAN w Mikołajkach. Organizatorzy zachęcają, by na spotkania stawić się z całymi rodzinami.
Więcej nt. spotkania w Mikołajkach można przeczytać na stronie: http://www.nencki.gov.pl/wakacyjne-dni-mozgu-w-mikolajkachoraz https://www.facebook.com/stacjamikolajki?fref=ts
Redakcja strony